Hamilton värdig mästare – trots nederlaget i Mexiko

Lewis Hamilton firade redan VM-titeln. Bild: Lehtikuva/Clive Mason

"Skulle absolut inte förvåna mig om Hamilton vinner minst två titlar till."

Mexiko City

Lewis Hamilton är utan tvivel en värdig världsmästare. Man vinner inte titeln fem gånger om man är amatör. Han har nu lika många som Juan Manuel Fangio, som vann två av sina titlar med Mercedes.

Max Verstappen, som är framtiden för F1, vann Mexikos GP före Ferrariduon Sebastian Vettel och Kimi Räikkönen. Hamilton kom fyra och det räckte mer än väl.

Efter loppet gjorde Hamilton några donuts för showen och parkerade bilen. Var? Vid en skylt med texten "Världsmästare".

– Inte på miljoner år hade jag kunnat drömma om att jag skulle kunna göra det. Känner mig ärad och tackar alla som hjälpt mig för de har lika stor del av titeln. Men det känns lite underligt att vinna den på det här sättet.

Hamilton fick inte ens ställa sig på prispallen i Mexiko. Varför? I reglerna står det klart och tydligt att det är bara de tre första som får stå på pallen. Och Lewis Hamilton är officiellt inte världsmästare förrän sista loppet körs i Abu Dhabi och han får den stora pokalen vid Fias stora prisutdelning i december.

Flest VM-titlar har Michael Schumacher med sju och för ett par år sedan sade alla att det var ett oslagbart rekord. Jag börjar tvivla på det. Skulle absolut inte förvåna mig om Hamilton vinner minst två titlar till.

Var vann han och var förlorade Sebastian Vettel?

– Det avgjordes inte här, förklarar Hamilton.

- Utan tack vare hårt arbete av alla under hela säsongen.

Helt rätt plus ett faktum till.

2016 förlorade Hamilton mot ärkerivalen och stallkamraten Nico Rosberg och det var utan tvekan hans bittraste nederlag. Året innan hade Rosberg förlorat och under vinterpausen ändrade han hela sin uppladdning och motivation med delvis helt nya metoder. Hamilton blev överraskad över hur stark Rosberg var och svarade för sent. Det nederlaget var också motivationen för 2017 och höll i sig även den här säsongen.

Mercedes ger honom den långa linan och frihet under ansvar som han behöver. Behöver är nyckelordet. Hos McLaren försökte Ron Dennis med sträng disciplin bestämma allt. Det gick snett och insiders säger att när Hamilton skrev på för Mercedes var det en lätt uppgift för Niki Lauda, för det handlade om en flykt och känslan att vara instängd utan att få ha en egen vilja.

Loppet? Mercedes förlorade klart mot Red Bull och Ferrari, vilket också är något bekymrande med tanke på konstruktörs-VM som fortfarande är oavgjort.

- Märkvärdigt och fruktansvärt. Och det berodde helt och hållet på däcken. I slutet handlade bara på att komma i mål, säger Hamilton.

Flera gånger pratade Hamilton med sin raceingenjör och man försökte lugna ner honom genom att säga att alla andra framför och bakom honom hade samma problem. Den enda som lyckades genomföra Mexikos GP med bara ett depåstopp: Kimi Räikkönen, Ferrari.

– Men lätt var det inte. I slutet var däcken inte de bästa men heller inte helt utslitna, säger Räikkönen.

Valtteri Bottas gjorde tre depåstopp. Med sju varv kvar kallade Mercedes in honom, vilket lyfte Hamilton till en säker fjärde plats.

Otur hade Red Bulls Daniel Ricciardo. Låg tvåa när kopplingen gick sönder och det var bara att parkera.

För Sebastian Vettel innebar Mexikos GP ett bittert nederlag. För första gången på länge körde han ett helt felfritt lopp och körde om flera utan att krocka. Hade han kört på samma sätt i Italien, Japan och USA hade kampen om titeln nog inte varit avgjord.

Besvikelsen i rösten gick inte att dölja. Efter en timme var han beredd att svara på frågan var han förlorade mästerskapet.

- Kanske i Singapore. Fanns ett par lopp till där det absolut inte gick som det skulle. I de utnyttjade Lewis möjligheten och jag halkade efter, säger Vettel.

– Vi hade våra chanser och tog de flesta men i slutet var vi inte tillräckligt bra. Lewis körde superbra hela säsongen och var den bättre av oss två så jag sa till honom att han förtjänade titeln.

Resultat

MEXIKO CITY

Formel 1, deltävling 19 av 21:

1) Max Verstappen, Nederländerna, Red Bull, 1.38.28,851, 2) Sebastian Vettel, Tyskland, Ferrari, +17,316, 3) Kimi Räikkönen, Finland, Ferrari, +49,914, 4) Lewis Hamilton, Storbritannien, Mercedes, +1.18,738, 5) Valtteri Bottas, Finland, Mercedes, +1 varv, 6) Nico Hülkenberg, Tyskland, Renault, +2 varv, 7) Charles Leclerc, Monaco, Sauber, +2 varv, 8) Stoffel Vandoorne, Belgien, McLaren, +2 varv, 9) Marcus Ericsson, Sverige, Sauber, +2 varv, 10) Pierre Gasly, Frankrike, Toro Rosso, +2 varv.

Ställning:

1) Hamilton 358 p (totalsegrare), 2) Vettel 294, 3) Räikkönen 236, 4) Bottas 227, 5) Verstappen 216, 6) Daniel Ricciardo, Australien, Red Bull, 146, 7) Hülkenberg 69, 8) Sergio Perez, Mexiko, Force India, 57, 9) Kevin Magnussen, Danmark, Haas, 53, 10) Fernando Alonso, Spanien, McLaren, 50.

Beställ Veckans kulturplock!

Ett plock från Kulturen varje fredag i din e-post.

Skräddarsytt drömhem uppfyllde alla önskemål och höll budgeten

Mer läsning