Hamilton orolig för Vettels framfart – "Ferrari har fått ett litet övertag"

Sebastian Verttel och Ferrari har hittat ny fart under den pågående F1-säsongen.Bild: Emmanuel Dunand

Titelkampen går allt hetare då Sebastian Vettel knappar in Lewis Hamiltons försprång. Nu medger den regerande mästaren Hamilton att Ferrari för tillfället är den snabbare bilen.

För en vecka sedan i Belgien fick VM-ledaren Lewis Hamilton rejält med stryk av Sebastian Vettel, som är den ende utmanaren om titeln. På den första rakan körde tysken retfullt enkelt om och det redan under det första varvet. Vettel sade efter loppet att han hade intrycket att Hamilton gav upp med 15 varv kvar att köra och britten var i mål inte mindre än 11 sekunder efter segraren.

Den regerande mästaren Hamilton är fortfarande i ledning med 17 poängs marginal och det är en intensiv kamp. Det handlar om prestige. Bägge kör för att vinna sin femte titel.

Ferrari har uppdaterat sin motor så att den är minst lika stark eller till och med starkare än Mercedes men det är inte bara det som gör engelsmannen och hans team lite nervösa.

– Sedan ett par lopp tillbaka är de snabbare än vi och jag börjar bli orolig, erkänner Hamilton.

– De har fått ett litet övertag. Vettel skulle egentligen ha vunnit både i Tyskland och i Ungern. Att jag vann berodde bara på att vi utnyttjade situationen bättre.

På Hockenheim regnade det och Vettel missade en bromspunkt och körde av.

Hamilton vet att han behöver nya utvecklade delar för att kunna behålla sin ledning men han vet också att man inte sover i Maranello där ingenjörerna arbetar intensivt för att förbättra Kimi Räikkönens och Vettels bilar.

– Jag vågar inte ge någon prognos men jag är rädd för att de kommer att vara snabbare än vi både här i Monza och i Singapore.

Vettel å andra sidan säger att årets modell Ferrari SF71H har mer potential att utvecklas och förbättras än föregångaren.

– De kommande två tre loppen kommer verkligen att visa om Ferrari kan fortsätta på samma höga nivå eller om deras form går upp och ner, säger Hamilton

– Jag tror att Monza passar oss bättre än Spa och därför kommer vår nackdel inte vara så stor här.

Låter nästan som om Hamilton redan på förhand till en viss del gett upp.

Ferrari snabb också på snabba banor

Förra året var Mercedes bättre på snabba banor och Ferrari på krokiga. De kluriga experterna på Ferraris motoravdelning har hittat fler hästkrafter. Att Hamilton trots det tagit pole position beror på att han i de absolut rätta ögonblicken varit bäst. I år är Ferrari fortfarande lite överlägsen på kurviga banor men det som satt skräck i Mercedes är att man blivit så mycket bättre på snabba banor.

– I Spa förlorade vi mycket tid i första och de två sista kurvorna. Det handlade om dåligt grepp, förklarar Hamilton.

– I Monza är det bara viktigt att man har ett bra grepp i första chickanen så jag hoppas att det inte kommer att bli så dåligt igen.

Men det handlar inte bara om greppet om banan. Vad som kom som en otrevlig överraskning för alla hos Mercedes var att däcken på Vettels bil knappt slets under föregående lopp.

– Han behövde inte vara försiktig och kunde köra för fullt hela tiden för det bildades inga blåsor på däcken. Och det var något vi absolut inte räknat med. Kan bara hoppas att jag inte kommer att få några problem i de kommande loppen.

– Till all tur är jag fortfarande i ledning för det hade svidit om vi varit lika eller han till och med gått om mig. Mitt mål när andra halvan av säsongen började var att behålla ledningen med samma poängmarginal men i Belgien förlorade jag sju.

Vad som ändå gör Hamilton positivt inställd är att Mercedes gjort få fel den här säsongen.

– Vi måste fortsätta på samma linje för det spelar också en stor roll. På söndag kommer jag att försöka krama ur det absolut sista ur bilen.

På presskonferensen efter loppet i Spa pratade Hamilton om Ferrari och tricks. Han menade inte att italienarna gjorde något som bröt mot reglerna och hade fuskat utan syftade på saker man gör inom ramarna för det tillåtna.

– Vi alla har våra tricks, sade han.

– Tricks är bara ett ord för något speciellt. Jag har ingen aning om vad som är speciellt i deras bil så därför kan jag inte heller säga något specifikt om den.

Det som fick honom att reagera var att på Kemmelrakan i Spa körde Vettel hur enkelt som helst om Hamilton.

Det är inte första gången som Scuderia står i centrum för diskussioner. Efter loppet, när bägge bilarna stod i parc ferme, stannade Hamilton kvar lite längre och kollade intensivt Ferrarin och lite senare kom kommentaren om tricks.

I Monaco undersökte Jo Bauer, internationella motorsportförbundet Fias besiktningschef, extra noga hybridsystemet för att kolla om det var lagligt eller inte. Man hittade inget som bröt mot reglerna. Bauer känner till hemligheten bakom Ferraris topphastighet men tiger som muren.

– De har en sak i bilen som ökar prestandan, säger tävlingschefen Charlie Whiting.

– Vi vet vad det är och det är helt ok med oss.

Han och Bauer är väl de enda som verkligen vet hur det ser ut under motorkåpan på den röda bilen.

Mercedes egna experter är fortfarande lite misstänksamma. Hur kommer det sig att motorn helt plötsligt är så mycket starkare?

– Det ligger i den mänskliga naturen att när du förlorar tittar du först på dig själv och sedan på motståndaren. Och när du inte hittar någon förklaring försöker du föreställa dig alla möjliga konstiga anledningar, filosoferar Mercedes teamchef Toto Wolff.

Precis som alla andra har österrikaren ingen exakt information om Ferrari.

– Jag tror på Fia och deras arbete. Med Oliver Hulot, som en den elektroniska experten, Cedrik Staudohar, som analyserar all data, och Nikolas Tombazis, som är chef för den tekniska avdelningen, har man en mycket bra grupp av specialister. De har allt under kontroll och vet och förstår allt och kollar oss alla, säger Wolff.

I Belgien såg man hur Ferraris mekaniker lade en gul kylpåse över onboardkameran, som sitter ovanför föraren, innan starten.

Vad försökte man dölja? Handlade det om ytterligare ett trick?

Enligt Fia är det absolut inte olagligt.

– Det finns helt enkelt ingen regel som förbjuder det, säger Whiting.

Trots att alla team kunde se vad Ferrari gjorde var det ingen som protesterade mot den gula påsen. Enligt Whiting finns det heller ingen anledning att förbjuda det.

– Ferrari har ju inte brytt sig om att dölja det och om det varit något som brutit mot reglerna hade de väl knappast använt en gul påse, säger han med ett leende.

Det finns många teorier vad det handlar om.

Ferrari säger att man gjorde det för att man ville skydda den känsliga elektroniken i kameran. En annan möjlighet är att man ville sänka temperaturen i luftintaget, den så kallade airbox, för att i starten ha mer kraft. En tredje teori, som kanske ligger sanningen närmare är att kylpåsen täcker kameraobjektivet och därför kan man inte kort innan starten se ratten eller instrumentbrädan. Alltså ser man inte inställningarna.

Kanske det är där hemligheten bakom Ferraris framfart ligger?

Fakta

VM-serien

Ställningen i VM-serien efter 13/21 deltävlingar:

1) Lewis Hamilton, Mercedes 231 poäng.

2) Sebastian Vettel, Ferrari 214.

3) Kimi Räikkönen, Ferrari 146.

4) Valtteri Bottas, Mercedes 144.

5) Max Verstappen, Red Bull 120.

6) Daniel Ricciardo, Red Bull 118.

7) Nico Hülkenberg, Renault 52.

8) Kevin Magnussen, Haas 49.

9) Fernando Alonso, McLaren 44.

10) Sergio Perez ,Force India 40.

11) Esteban Ocon, Force India 37.

12) Carlos Sainz, Renault 30.

13) Pierre Gasly, Toro Rosso 28.

Hur du hittar det bästa lånet för dig

Den som någonsin har tecknat ett lån är förmodligen plågsamt medveten om hur svårt det kan tyckas vara att hitta rätt lån. Vad är det då som avgör om ett lån är bra eller inte? 17.9.2018 - 00.00