Grov generalisering

Även litiumbatteriernas stora skadliga produktionsutsläpp borde beaktas vid bedömningen av elbilens livscykel.

Jag läser om och om igen professor Kenneth Holmbergs debattartikel "Elbilens miljöpåverkan mindre" (HBL 6.11) utan att förstå. Terminologin är inte vedertagen i diskussioner om elbilens egenskaper, och dessutom oklara. Betyder exempelvis "har en elbil driven med naturgas 30 procent mer växthusgasutsläpp" en elbil driven med naturgasbaserad elektricitet, kanske?

Det skulle vara värdefullt att kunna ta del av Holmbergs uppgifter, som han vill förmedla.

Holmbergs grova generalisering av dieselbilarnas utsläpp är fel. Det är ju påvisat att tunga lastbilar med Adblue har mindre skadliga utsläpp än dieselpersonbilarna utan Adblue. Även litiumbatteriernas stora skadliga produktionsutsläpp borde beaktas vid bedömningen av elbilens livscykel.

Klaus Bremer Helsingfors

Aktia hjälper dig att tänka framåt

De flesta finländare har idag koll på att hem, fritidsbostad och fordon behöver försäkras för att hålla ekonomin i balans om allt inte går som planerat. När det kommer till personförsäkringar är läget ett annat. Jämfört med många andra länder har Finland ett bra socialskydd och många förlitar sig på att man får tillräckligt stöd för att klara sig ekonomiskt om något allvarligt inträffar. Men hur långt räcker socialskyddet egentligen? Hur påverkas livet om man insjuknar allvarligt och inte längre kan arbeta? Klarar sig familjen ekonomiskt utan en förälder? 9.4.2020 - 00.00

Mer läsning