Gretas segelbåt Malizia en miniatyrbild av världen

Bild: Hildonen

Man äter mest frystorkad mat ur vakuumförpackningar. Man frågar sig förstås hur miljövänligt matportionerna är producerade.

16-åriga klimataktivisten Greta Thunberg ska segla över Atlanten till FN:s klimatmöte den 23 september. Hon seglar eftersom det är skadligt för klimatet att flyga och för att öka flygskammen hos oss alla.

Hon seglar ombord på Malizia II, en kappseglare i Imoca-klassen i vilken båtarna får vara högst 18,29 meter långa och ha 4,5 meter djupgående.

Malizia är modifierad för att vara helt utsläppsfri.

Elektriciteten som behövs ombord får man av solpaneler och två vattenturbiner på båtens botten. Det skär varje seglare i hjärtat att öka vattenmotståndet med vett och vilja. Men eftersom vatten är ett tätare medium än luft är det förnuftigt att generera elektricitet med vattenturbiner i stället för med vindkraftverk.

Den här ekobåten är alltså väldigt okonventionell. Vanliga oceankappseglare har en dieselgenerator så att de kan navigera, synas på natten och hålla i gång ett kylskåp. De är alltså i praktiken motorseglare och således fossila.

På Malizia II kan man koka vatten på en liten låga, men det finns inget egentligt kök eller kylskåp. Man äter mest frystorkad mat ur vakuumförpackningar.

Man frågar sig förstås hur miljövänligt matportionerna är producerade. Bakom modern färdigmat finns en enorm industri där man använder fossila material (till exempel plasten till vakuumförpackningar) och fossil energi.

Malizia är alltså en miniatyrbild av världen i stort. Också i den stora världen är matindustrin en svårknäckt miljöfaktor.

Men man ska inte kräva att allting ska vara perfekt genast. Det är bra att man gör vad man kan i varje situation.

Imoca-båtar kan konstrueras för att seglas av en person eller flera. Företaget Farr Yacht Design har till exempel en version som är anpassad för fem besättningsmän – och en journalist! En videojournalist ska faktiskt också vara med på Thunbergs båt.

Sport handlar allt mer om marknadsföring. En journalist som görs till en i laget matar publiken med garanterat okritisk PR om sporten och sponsorerna. Liksom de amerikanska trupperna i Irakkriget också hade "inbäddade" journalister med sig i fält för att producera hett material om amerikanernas hjältemod och självuppoffring.

Det kan inte räcka länge förrän fotbollslag består av elva utespelare och en journalist som springer med på planen, färdig att intervjua spelare genast när de gör mål eller vrider sig på marken i smärta efter en ful tackling.

Thunbergs projekt riktar strålkastaren mot flygandets skadlighet. Flygbränsle är fossilt och subventioneras av dig och mig i form av skattefrihet. Det är väldigt svårt att beskatta bränslet till gränsöverskridande trafik i luften, till sjöss eller på vägar. Men väldigt lätt att få dig att betala skatt på oljan till din värmepanna.

Varför denna orättvisa?

För att länderna konkurrerar med varandra om att locka till sig trafik. Det sägs exempelvis att Luxemburg säljer 5-8 gånger mera lastbilsbränsle än grannländerna eftersom skatten är lägre. Luxemburg förtjänar så mycket på den lilla skatt som ändå uppbärs att det motsvarar 4-5 procent av landets budget.

Vi måste kräva ett slut på den här miljöförstörande konkurrensen mellan länder. Flyg ska betala skatt som alla andra.

Dessutom måste vi understöda utvecklingen av elektriska flygplan. Det finns redan sådana för korta sträckor, som exempel Norges inrikesflyg, men det kommer att dröja innan ett plan fullt av miljötjänstemän kan flyga över Atlanten fossilfritt.

Men den dagen kommer.

Då är den stora frågan hur elektriciteten produceras: fossilt eller inte.

Och det är en knäckfråga för hela samhället.

Erik Wahlström Helsingfors

Bli kock i Axxell

Svenskfinlands kändaste kock, Micke Björklund, har trätt in som mentor och mecenat för Axxells kockutbildning i Karis, för kockutbildningens framtid och Finlands matkultur. 8.10.2019 - 11.40

Mer läsning