Greta Thunberg tar sjövägen till Amerika med unik segelyacht

Tävlingsbåten Malizia II ska ta Thunberg över Atlanten. Båten får all sin elektricitet från förnybar energi. Bild: Andreas Lindlahr

16-åriga klimataktivisten Greta Thunberg ska segla till USA med en tävlingssegelbåt för att delta i FN:s klimattoppmöte. Segelbåten är en av få båtar med nollutsläpp. – Det finns ingen komfort ombord, säger PR-ansvariga Andreas Kling till HBL.

Klimataktivisten Greta Thunberg ska delta i Förenta Nationernas (FN) klimattoppmöte i USA den 23 september. Tidigare har hon meddelat på sociala medier att hon inte vet hur hon ska ta sig till USA eftersom hon av klimatorsaker inte flyger. Men på måndagen skrev hon på Twitter att hon har blivit erbjuden att segla till New York från Storbritannien i en tävlingssegelbåt.

Segelbåten Thunberg kommer att resa med är Open 60-yachten Malizia II, en tävlingssegelbåt i klassen IMOCA utrustad för att delta i regattatävlingar.

– Det är ingen turbåt som man seglar på utfärder med. Det finns alltså ingen som helst komfort i båten. Vatten kan kokas i en liten gaskokare men annars finns det inget kök, säger Andreas Kling, PR-ansvarig för Team Malizia, till HBL.

Kaptenen Boris Herrmann säger till The New York Times att han har varnat Thunberg för att resan inte kommer att bli bekväm då båten varken har dusch, kök eller kylskåp. Maten kommer för det mesta att bestå av konserver och vakuumförpackad mat.

Nollutsläpp från båten

Malizia II är en av få segelbåtar som kan vara helt utsläppsfri i flera veckor på havet.

– De flesta segelbåtar i IMOCA - klassen har dieselmotorer som generar elektriciteten som krävs för bland annat navigationen och kommunikationen. Det som skiljer Malizia II från andra segelbåtar är att den får all sin ström från förnybara energikällor, det är ganska unikt, säger Andreas Kling.

Malizia II:s kapten Boris Herrmann träffade Greta Thunberg och hennes pappa Svante Thunberg i Paris. Bild: Birte Lorenzen

Segelbåten är utrustad med solpaneler och små undervattenturbiner som producerar el.

– Solpanelerna finns på däck. Bak på båten finns två undervattensturbiner som ser ut som små propellermotorer. Men till skillnad från motorer som drivs på bränsle rör sig dessa av rörelseenergin från båten och sätter i gång en generator som producerar ström, säger Kling.

Enligt honom är det inte stora mängder elektricitet som produceras med turbinerna, men eftersom båten ständigt är i rörelse är eltillförseln kontinuerlig och tillsammans med energin från solpanelerna räcker det för att ladda batterierna som behövs ombord.

Enligt regleringarna för IMOCA-klassens segelbåtar måste de ha en motor för nödfall. Även Malizia II har en, men precis som hos andra tävlingsbåtar är den inlåst under regattorna och kommer att vara inlåst också under Greta Thunbergs resa till USA.

– Motorn använder vi verkligen bara i nödfall och sådana lär inte ska komma, säger Kling.

Två veckor till havs

Resan är planerad att inledas i mitten av augusti men exakt datum har team Malizia ännu inte slagit fast.

– Det beror på om det råkar vara stormvarningar just då vi tänkt åka i väg. I så fall väntar vi och åker lite senare, säger Kling.

Med på resan kommer förutom kaptenen Boris Herrmann och team Malizias grundare Pierre Casiraghi också Thunbergs pappa och filmproducent Nathan Grossman, som ska dokumentera resan. Resan förväntas ta kring två veckor.

16-åriga klimataktivisten Greta Thunberg från Sverige ska segla till USA för att delta i klimattoppmöte. På grund av koldioxidutsläppen flyger hon inte. Bild: Lionel Bonaventure/Lehtikuva/AFP

– Vi räknar med två veckor plus minus någon dag. Vi försöker inte slå något snabbhetsrekord med den här resan utan försöker i stället satsa på säkerheten under resan, säger Kling.

Som snabbast kan Malizia II färdas i över 30 knop men maxhastigheten för segelbåtar i IMOCA - klassen ligger på 25 knop, alltså cirka 46 kilometer i timmen.

– Egentligen det enda som kan förlänga resan är om det råkar vara ordentlig stiltje, då kan vi försena oss med två till tre dagar. Det är ju trots allt en segelbåt. Men på rutten från Storbritannien till New York blåser det egentligen alltid, säger Kling.

Enligt honom tar det ungefär lika lång tid att korsa Atlanten med ett passagerarfartyg.

– Eftersom ett passagerarfartyg inte är beroende av vinden kan det röra sig i samma hastighet kontinuerligt, men hade det varit tävling hade en segelbåt kunnat vinna. Rekordet för en segelbåt att ta sig över Atlanten ligger på en vecka, säger han.

Greta Thunberg har tagit ett sabbatsår för att fokusera på klimataktivism och ska under sin resa i Amerika delta i flera klimatdemonstrationer och toppmöten. Bild: Lionel Bonaventure/Lehtikuva/AFP

Orsaken till att resan börjar i Storbritannien är att Malizia II är där för att delta i regattan Rolex Fastnet den 3 augusti. Efter det inleds förberedelserna för resan till USA med Greta Thunberg.

Inte första miljöprojektet

Malizia II byggdes år 2015 och sjösattes år 2016. Ägaren Pierre Casiraghi är son till prinsessan Caroline och barnbarn till prins Rainer III av Monaco och Grace Kelly. Han döpte båten till Malizia II efter sin släkts anfader Francesco Grimaldi, som 1297 började kallas "El Malizia", på svenska ungefär "den listige".

Team Malizia har deltagit i många stora regattor och kommer bland annat delta i de prestigefyllda tävlingarna Vendee Globe år 2020 och The Ocean Race år 2021. För teamet är Greta Thunbergs resa till USA inte heller första miljöprojektet. Boris Herrmann och Pierre Casiraghi har tillsammans startat Malizia Ocean Challenge som är ett forsknings- och utbildningsprojekt med fokus på klimatförändringen och koldioxidutsläpp på havet.

Mellanår

Greta Thunberg tar ett års paus från skolan och kommer att fokusera på klimataktivism. Under sin resa i Amerika planerar hon förutom FN-toppmötet i USA också att delta i flera klimatdemonstrationer och att besöka FN:s klimatmöte COP25 i Chile i december.