Nikes nya XL-skyltdockor hyllas och ifrågasätts på sociala medier

Nikes nya kroppspositiva skyltdockor får hyllningar på sociala medier världen över. Bild: Nike

Klädjätten Nike införde i början av juni realistiska plus size-skyltdockor i sin flaggskeppbutik i London. Efter kritik mot beslutet får företaget nu hyllningar och beröm på sociala medier.

Nike är ett av de första sportmärkena som satsade på en plus size-kollektion. Klädlinjen lanserades redan 2017 och går från storlekarna XL och 3XL för att enligt Nike fira mångfalden och gemenskapen inom sport.

Skyltdockorna i butikerna kritiseras ofta för att bidra till orealistiska och sjuka kroppsideal. Det här har Nike tänkt på när de nyligen tog in plus size-skyltdockor för att visa upp sina plus size-sportkläder.

Det här har uppmärksammats världen över på sociala medier och har fått mycket beröm. Men även en del ilskna reaktioner.

En av dem som uttalar sig kritiskt om skyltdockorna är journalisten Tanya Gold som i en kolumn i The Telegraph påstår att skyltdockorna uppmanar till övervikt.

"Den nya skyltdockan är gravt överviktig", skriver Gold, och fortsätter: "Hon kan inte springa. Hon är mer troligt i förstadiet till diabetes och på god väg till en höftoperation."

Gold får nu massiv kritik på sociala medier för sitt uttalande om att övervikt och hälsa inte skulle vara förenligt.

"Den är på riktigt en sympatisk reflektion över hur miljontals kvinnor runtom i världen ser ut. Men som bekant är det inte alla som gillar att vi som är större än normen får synas. Vår blotta existens ser de som en internationell hälsorisk. Som om vår synlighet skulle få ett dödligt fettogift att spridas i luften och kontaminera människor med det vidriga som är vi", skriver den svenska kroppsaktivisten Kajjan Andersson i sin kolumn som ett svar till Gold.

Kroppsaktivister hyllar också företaget på Instagram. En av dem är den finska bloggaren Elsa Heiko som tar upp skyltdockan i ett Instagraminlägg.

"Det här är ett bra exempel på synlig diskriminering, som vi tjocka ofta utsätts för. Om kläderna för en gångs skull passar, får de inte marknadsföras. Många av de kläder som marknadsförs med kroppspositiva budskap passar inte ens."

View this post on Instagram

Jaan näitä huomioita yleensä storiesiin, mutta nyt on lisättävä kuva feediinkiin. Nike lisäsi viime viikolla myymäläänsä tämän mallinuken. Voisi kuvitella, että kun lihavia ihmisiä kannustetaan jatkuvasti liikkumaan, olisi mallinukkejen moninaisuus hyvä juttu. Ja ONHAN SE! Kävi kuitenkin klassisesti, eli kun iso mallinukke tuotiin esiin, se ei monen mielestä kannustanutkaan just do it eli simppelisti vain liikkumaan, vaan se kannusti lihomaan ja glorifioi sairauksia 🤯 Uhka lihavuudelle tämän nuken vuoksi oli niin iso, että jopa Telegraph-lehden kolumnisti tarttui siihen.😬 Kysymys kuuluu: missä vaatteissa lihavat voivat liikkua, jos urheiluvaatteiden esilletuominenkin on väärin? Liikutaanko vai ei? Kysymys on täysin typerä, sillä tottakai erikokoiset ihmiset harrastavat liikuntaa ja sun ei tarvi olla ns "normikokoa" (toi sana 🤮🤮) saadaksesi liikkua hyvännäköisissä kuteissa. Tai ylipäätään liikkua julkisesti. Tämä on hyvä esimerkki näkyvästä syrjinnästä, jota me lihavat kohdataan paljon. Jos vaatteet mahtuvat, niitä ei saisi mainostaa 🤦‍♀️(monestihan vaatteet eivät edes mahdu, vaikka niitä markkinoitaisiin ties millä kehopositiivisuus-sloganeilla) 🏋️‍♀️ Mitkä on sun lempi urheilumerkit, jotka ottaa monenlaiset vartalot huomioon niin mainonnassa kuin kokoskaalassa? #kaksoisstandardi #lihava #lihavatkinliikkuu #plussize #plussakoko #kehopositiivisuusaktivisti #kehopositiivisuus

A post shared by Elsa (@oimutsimutsi) on

Enligt Business Insider har uppmärksamheten kring skyltdockan definitivt lett till ökad försäljning för Nike.

Yrkesexamen från Prakticum öppnar många dörrar

Är du vuxen och vill bli närvårdare? Studiestart i mars 2020! Studier vid Yrkesinstitutet Prakticum ger nycklar till arbetslivet. Samtidigt kan det också vara en smidig inkörsport till fortsatta studier vid en yrkeshögskola. 4.12.2019 - 00.00

Mer läsning