Glassvarumärket Eskimo byter namn i USA – nu utreds namnet också i Finland

Glasspinnen Eskimo har sålts i Finland sedan 1968. Bild: Froneri Finland

I USA ska Eskimo-glasspinnen få ett nytt namn som inte upplevs som diskriminerande. I Finland utreds frågan.

På omslagspappret till Eskimo Pie-glasspinnen i USA visas en mörkhårig pojke iklädd anorak och pälsmössa.

Nu rapporterar The New York Times och Reuters att glasstillverkaren Dreyer's Grand Ice Cream kommer att byta namn på glasspinnen, som har 100-åriga anor.

Som orsak uppges att det ursprungliga namnet anses olämpligt och att åtgärden är en del av företagets arbete mot bland annat rasdiskriminering.

Produkten ska få ett nytt namn och en ny profilering före slutet av året.

Namnfrågan utreds i Finland

Minna Brunberg, marknadsföringschef för Froneri Finland som marknadsför glasspinnen Eskimo i Finland, uppger att man inte är förpliktigad att byta namn på en produkt i Finland bara för att den byter namn i USA.

– Men jämlikhet är viktigt för oss och vi kommer att utreda frågan. Vi vill veta om namnet upplevs som diskriminerande också på den finländska marknaden.

Brunberg kan inte säga någonting om processens tidtabell eller eventuella slutresultat.

– Generellt lanseras eventuella glassförnyelser under våren.

Glasspinnen Eskimo har sålts i Finland sedan 1968.

Ursprungligen var det Valio som marknadsförde varumärket Eskimo. 2004 såldes hela glassproduktionen till Nestlé, som in sin tur sålde verksamheten till Froneri Finland 2016.

Glasstillverkaren är ett av flera amerikanska företag som nyligen meddelat att de byter namn eller förändrar produkter som anses rasdiskriminerande.

Beställ Veckans kulturplock!

Ett plock från Kulturen varje fredag i din e-post.

Många vill välja ekologiskt – också hos frisören

Mer läsning