Gilbert & George drar ner byxorna på sig själva och publiken

Konstnärerna Gilbert & George gör konst av sitt eget liv, och av samtiden. Londons gatuliv är en outsinlig källa till inspiration. Bild: NIklas Tallqvist

Konstnärsparet Gilbert & George driver med etablissemanget, religionen och samtiden och exponerar gärna sig själva i sina väldiga verk. Konceptet har varit framgångsrikt i mer än femtio år.

Två förbindliga herrar ger audiens i konstmuseet Hams lokaler i Tennispalatset. George Passmore och Gilbert Prousch, alias Gilbert & George, ska äntligen presentera sig för den finländska konstpubliken och vi genomför intervjun omgivna av deras färgstarka och monumentala arbeten.

Nyast är serien Skäggbilderna (The Beard Pictures) från 2016 där Gilbert & George avbildat sig själva i oräkneliga varianter men alltid i skägg. Serien är ett svar på att skägg plötsligt blivit trendigt bland i synnerhet religiösa män.

– Hela världen har blivit skäggig, utbrister Gilbert.

– När vi var unga fick man inget jobb om man hade skägg, i dag blir man utan jobb om man inte har skägg, tillägger George.

Hur har muslimerna reagerat?

– Muslimerna har aldrig gillat oss eftersom de ogillar figurativ konst. Men de borde vara stolta, vi hör till de få konstnärer som inkluderar dem i våra arbeten.

Gilbert & George har hängt ihop i mer än femtio år, både som par i det privata och som arbetande konstnärer.

– Vi fann varandra, skapade vårt eget språk och gjorde oss själva till centrum i den konstnärliga världen, säger George.

– Vi har haft många fiender men kritik är väldigt stimulerande.

Publikens intresse verkar inte sina. När paret i fjol jubilerade sina fem decennier tillsammans med verket Fuckosophy – ett verk som bestod av 5000 meningar där ordet fuck ingick köade folk till det galleri där verket visades.

Nakna rumpor

Gilbert & George har kallats för provocerande och chockerande, i synnerhet när de presenterade serien Naken skit (The Naked Shit) där de poserar med bara rumpor och blottade könsorgan intill stora bajskorvar.

Fansen anser att Gilbert & Georges styrka ligger i att de blottar våra fördomar. Själva dementerar de alla anklagelser om provokationer.

– Det mest upprörande ser vi på tv-nyheterna varje dag. Jag tycker till exempel att det är chockerande att tv:n kör upp en kamera och en mikrofon i ansiktet på ett offer som strax innan utsatts för något hemskt, säger George.

– Vi är avchockerande, i stället för chockerande, förtydligar Gilbert.

Är ni någonsin oense?

– Nej, då skulle hela vårt livsverk falla samman. Vi måste lyckas.

Kucklande av förtjusning refererar Gilbert ett omdöme flitigt använt av brittiska journalister.

– Konstkritikerna brukade avfärda vår konst med att den är "mycket intressant men den kommer inte att hålla länge" och de hade fel. Vi har hållit ut men det gjorde inte de.

Sjungande skulpturer

I sitt debutverk, performancen, The Singing Sculpture från 1970 introducerade duon ett kännetecken som hängt med alltsedan dess, kostymen. Både Gilbert och George uppträder alltid i kostym men de har speciella arbetskostymer.

– I ateljén bär vi mörka kostymer så att fläckarna inte ska synas, förklarar Gilbert.

Skulle ni kalla er själva för gentlemän?

– Nej, vi skulle inte använda det ordet på tal om oss själva men vi anser att konstnärer i princip är gentlemän, säger George och ger sig in på en utläggning om det kulturella kapitalet.

– I dag pratar alla om pengar men sanningen är den att vår västerländska kultur är en framgångssaga. De tänkare, musiker, författare och konstnärer den frambringat är en enorm kraft.

– Vi är alla en produkt av den kultur vi växte upp med.

Vad växte ni själva upp med?

– Vi är barn av kriget och växte upp med devisen Allt kommer att bli bättre. Och det blev det – vi fick skolor, yttrandefrihet och pressfrihet, bland annat.

– Men fienden, hen som vill vända utvecklingen bakåt, finns alltid omkring oss.

Rojalister

Gilbert & George säger nej till religioner men ja till kungahuset Windsor. De är rojalister och tänker följa med prinsessan Eugenies bröllop på lördag. Vårens vigsel mellan prins Harry och Meghan Markle höll dem lika klistrade framför tv:n som miljoner övriga britter.

Både drottning Elizabeth och Union Jack är avbildad på flera av deras verk.

– Visst är det fantastiskt att kunna kombinera ett demokratiskt statsskick med ett kungahus. Presidenter kommer och går och en del blir fängslade men vår drottning sitter kvar, påpekar George.

Snart påbörjar paret arbetet på nästa stora satsning, en serie som tillsvidare är hemlig.

Finns det någon form av konst ni aldrig tänker ge er in på?

– En intressant fråga som vi inte har tänkt på, svarar George men Gilbert levererar ett snabbt svar:

– Formalistisk konst intresserar oss inte. Vi gör inte konst av konst utan konst av våra liv.

George Passmore och Gilbert Prousch möttes i St Martin’s School of Art 1967. De har arbetat och bott ihop i Spitalfields i östra London sedan 1968. I dag hör de till Storbritanniens kändaste konstnärer.

Paret är känt för sina stora verk som påminner om fotografier och där de själva ofta poserar. De debuterade med performancen The Singing Sculpture där de med målade ansikten och armar stod på ett bord sjungande den brittiska schlagern Underneath the Arches av Flanagan and Allen.

Under sina femtio år som konstnärer har paret belönats med flera pris, bland dem Turnerpriset 1968. De representerade Storbritannien på Venedigbiennalen 2005 och har haft utställningar på flera håll i världen, dock inte i Finland.

Utställningen The Major Exhibition består av över 50 stora verk från 1991-2016 och är den första betydande utställningen av Gilbert & George i Norden på över tjugo år och den första någonsin i Finland.

Utställningen visas på Ham i Tennispalatset 12.10.2018-24.2.2019. I samband med utställningen visas filmerna The Singing Sculpture (1991) och The World of Gilbert & George (1981).

Beställ Veckans kulturplock!

Ett plock från Kulturen varje fredag i din e-post.

Efterfrågan ökar men under svåra tider är det upp till bevis för private banking-tjänster

Mer läsning