Geely är värd en dramaserie

Den kinesiska biltillverkaren Geely Holding med styrelseordföranden Li Shufu i spetsen köper aktivt upp aktier i Mercedes-Benz moderkoncern Daimler för att bli största ägare. Det blir i så fall kulminationen på ett drama som skulle lämpa sig för en teveserie.

I mitten av 1980-talet var Li Shufu chef för en fabrik som tillverkade kylskåpsdelar. Nu äger han både Volvo och malaysiska Proton. Med det senare bilmärket följde Lotus som en bonus. London Taxi Company och en stor andel av Volvos lastbilar ingår också i hans portfölj. Att Geely nu skrapar ihop aktier i Daimler med rask takt kan innebära att den europeiska bilbranschen står inför ännu en stor förändring.

I slutet av 2017 ville Geely köpa in sig på fem procent av Mercedesaktierna den etablerade vägen, men nobbades av Daimler som i stället hänvisade till aktieköp via den öppna marknaden. Sagt och gjort. Den tyska tidningen Bild am Sonntag antyder nu i februari att Geely mycket snart kan vara Daimlers största aktieägare. För att bli det måste Geely äga mer än de 6,8 procent som största nuvarande aktieägaren Kuwait Investment Authority sitter på. Branschmedia i Kina hävdar nu att Geely redan har fem procent av Daimlers aktier, vilket då skulle vara den tredje största posten. De exakta siffrorna offentliggörs efter det kinesiska nyårets vårfestival, alltså tidigast den 3 mars.

Grundaren och styrelseordföranden Li Shufu har på kort tid blivit ledare för en av de största kinesiska bilkoncernerna. Han startade Zhejiang Geely Holding Group 1986 och var från början en liten aktör. Redan 2010 köpte hans koncern Volvo Cars från Ford Company, och sedan dess har takten bara ökat. Zhejiang Geely Holding Group äger förutom de etablerade Volvo, Proton och Lotus också det nystartade bilmärket Lynk & Co. Li Shufu fick nyligen utmärkelsen Manbest 2017 av Autobest, östliga Europas motsvarighet till utmärkelsen Årets bil. I Autobest ingår Bulgarien, Cypern, Tjeckien, Makedonien, Rumänien, Polen, Serbien, Slovakien, Kroatien, Slovenien, Turkiet och Ukraina.

Analytiker menar att Geely främst vill köpa in sig i Daimler för att få tillgång till batteritekniken för elbilar, men det kan finnas starka känslomässiga orsaker också. Redan på 1990-talet köpte Li Shufu en Mercedes för att studera den i detalj och göra något liknande.

En drivande orsak är att han alltid velat producera en kinesisk lyxbil som kan konkurrera med utländska premiummärken. Den första egna prototypen kom 1998 och hette Haoqing. Det var en oblyg kopia av originalet, och ledde mycket riktigt till plagiatanklagelser. I sig var det inget unikt inom den kinesiska bilindustrin. 2005 kom Geelys modell CK. Den lånade fortfarande många drag från Mercedes, men gick i produktion och blev en framgång. Fortfarande var det ändå en vardagsbil utan lyx.

Hittills har entreprenören fått som han vill. Nu vill han verkligen ha Mercedes. Tänker han bli majoritetsägare i Daimler så kommer han att bli det på ett eller annat sätt. Men, som sagt, jag vill gärna se dramaserien också.

Dan Kronqvist Reporter

Hur du hittar det bästa lånet för dig

Den som någonsin har tecknat ett lån är förmodligen plågsamt medveten om hur svårt det kan tyckas vara att hitta rätt lån. Vad är det då som avgör om ett lån är bra eller inte? 17.9.2018 - 00.00