Fysik – och en massa finlir

Victor Campenaerts satte ett nytt världsrekord på velodromen i Aguascalientes. Bild: Lehtikuva/Ulises Ruiz

Luftmotståndet är den största fienden och i 55 km/h kan obetydliga detaljer kosta tiondelar som kumuleras under en timme.

Victor Campenaerts, Belgien, lyckades slå det oslagbara världsrekordet – han cyklade 55,089 km på en timme på velodromen i Aguascalientes i Mexico och förpassade Bradley Wiggins tre år gamla rekord till historien. Det är förstås en brutal prestation rent fysiskt sett. 220 varv, med varvtider runt 16 sekunder, på den 250 m långa banan, längs med den svarta pursuitlinjen. Går inte att skruva på sig i sadeln eller tappa koncentrationen för en sekund.

– Det var grymt, i synnerhet för att jag var lite för optimistisk under de första 30 minuterna. Efter 30 minuter måste jag justera min fart lite, säger Campenaerts, 27.

Wiggins satte det gamla rekordet 54,526 km för fyra år sedan i London. Han beskriver förberedelserna utförligt i sin bok The Hour. Han ville göra det inför publik i London – inte smyga i väg till Mexico eller någon annan avlägsen ort med fördelaktigare förhållanden. Det här trots att Wiggins och hans tränare räknat ut att varvtiden ökar med 0,1 sekund för varje 20 millibar som lufttrycket stiger. När dagen inföll var det förstås för ovanlighetens skull högtryck i London, men Wigggins ville inte svika fansen. Under en regnig dag, eller på hög höjd i Mexico, hade Wiggins, femfaldig OS-guldmedaljör, VM-guldmedaljör i tempo, Storbritanniens första vinnare i Tour de France, nästan säkert klarat 55 km.

Aguascalientes ligger på 1 800 meters höjd över havet. Det intressanta är att det mindre luftmotståndet mer än väl kompenserar för att den tunnare luften också innehåller lite mindre syre än luften på havsnivå. Campenaerts förberedde sig genom att sova i ett höghöjdstält före rekordförsöket.

Wiggins räknade ut att han måste hålla omkring 440 watt hela tiden för att nå upp till målsättningen, som var 55 km. Timrekordet handlar om betydligt mera än bara fysik. Velodromens branta kurvor kräver en mera sofistikerad teknik än ett bergstempo i Alperna. En bancykel har inga växlar. Enligt uppgift använde Campenaerts en utväxling på 61-14 och en kadens på drygt 100 varv i minuten. Wiggins använde 58-14 och en kadens på 104, vilket passade bättre för den före detta bancyklisten. Campenaerts cyklar mest på landsväg och är inte van vid en så hög pedalfrekvens.

Eddy Mercxk hade inte riktigt tillgång till samma utrustning som Campenaerts då han satte rekordnoteringen 49,431 km i Mexiko City 1972. Allting som Campenaerts använde var testat i vindtunnel på förhand, bland annat den skräddarsydda hjälmen – som saknade ett visir, eftersom det visade sig att vindmotståndet var lägre för Campenaerts utan det. Hans ansiktsdrag är tydligen exceptionellt aerodynamiska i sig.

En annan exceptionell lösning var att han använde en dräkt med korta ärmar, i vanliga fall är syntetiskt material alltid mera aerodynamisk än bar hud, men eftersom temperaturen i velodromen steg till omkring 30 grader valde Campenaerts en kompromiss där. Låter som små detaljer men luftmotståndet är den största fienden och i 55 km/h kan obetydliga detaljer kosta tiondelar som kumuleras under en timme.

Det är inte tillåtet att använda överdrag till skorna i ett rekordförsök, så Campenaerts använde också särskilt designade skor. Cykeln, märket Ridley Arena, var speciellt anpassad enligt hans mått.

Herrarnas världsrekord har förbättrats i flera omgångar sedan internationella cykelunionen UCI beslöt att än en gång stöpa om reglerna för timrekordet. Jens Voigt, Tyskland, blev först att notera ett nytt världsrekord då han satte resultatet 51,110 km i Schweiz 2014, en dag efter att han fyllt 43. Sedan dess har rekordet förbättrats fem gånger.

Damernas världsrekord har inte fått lika stor uppmärksamhet, men har förbättrats fyra gånger sedan 2015. Vittoria Bussi satte det nuvarande rekordet 48,007 i Aguascalientes i september 2018.

Marcus Lindqvist Reporter

Trädgårdsstaden har kvar sin charm

På 1950-talet gjorde den moderna trädgårdsstaden Hagalund finländsk stadsplanering världsberömd. I dag är det både gammalt och nytt boende som får bostadsköpare att vända sina blickar hitåt. 3.9.2019 - 09.17

Mer läsning