Fyrhändigt i kapp med fåglarna

Barockviolinisten Georg Kallweit är konstnärlig ledare för Encantofestivalen.Bild: Pressbild

Årets upplaga av Encantofestivalen gick av stapeln i onsdags och pågår ända till söndag. Under veckoslutet erbjuder festivalen ett antal konserter och evenemang i Grankulla, huvudsakligen i Nya Paviljongen och Grankulla kyrka.

Ouverture. Leo van Doeselaar och Wyneke Jordans, piano; Risto Nordell, konferencier. Schumann, Mendelssohn, Schubert, Brahms.

Encantofestivalens öppningskonsert i Fågelsången, Blå villan 24.5.

Encantos konstnärliga ledare är barockviolinisten Georg Kallweit, och barockmusiken utgör programmets stomme. Överlag är festivalens anda pluralistisk och informell, och med finns inslag av såväl scenkonst, gatukonst som brittisk pubkultur.

Festivalen inleddes dock i Helsingfors, i Blå villan i Fågelsången. Konserten var samtidigt den sista i vårens serie av konstsalonger i det enastående vackra villaområdet.

Vad skulle passa bättre i den intima salongsinteriören än fyrhändig pianomusik som – vilket konferencieren Risto Nordell påpekade – klingade i många 1800-talshem och svarade på den stigande borgerliga klassens musikaliska behov.

Holländska Leo van Doeselaar och Wyneke Jordans, musikerna i Amsterdam Piano Duo, framförde fyrhändiga pianokompositioner av romantikerna Robert Schumann, Felix Mendelssohn, Franz Schubert och Johannes Brahms.

Konserten inleddes med smakbitar ur Schumanns 6 Studien in kanonischer Form für Pedalklavier (1845) och 12 Klavierstücke für kleine und große Kinder (1849). I Abendlied, som avslutar den sistnämnda samlingen, var legatospelet speciellt imponerande.

Det sympatiska paret van Doeselaar–Jordans har spelat tillsammans ända sedan sjuttiotalet och musicerandet är friktionsfritt, nyansrikt och slagkraftigt. Vad balansen beträffar så verkar van Doeselaar ha en tendens att dominera, vilket kom fram då Jordans spelade diskantstämman i Schumanns Bilder aus Osten (1848).

Man kan inte sluta förundras över den sjuttonåriga Mendelssohns fantasi och förmåga då han komponerade uvertyren till En midsommarnattsdröm (1826) – ursprungligen för fyrhändigt piano. Den briljanta uvertyren följdes av en inlevelsefull tolkning av Schuberts gripande Fantasi i f-moll (1828) samt fyra av Brahms häftiga Ungerska danser (1869).

Mot slutet av konserten började majkvällens svalka smyga in genom det öppna fönstret, och bofinkens, kråkans och måsarnas läten blev en oskiljaktig del av den unika upplevelsen.

Anna Pulkkis

Hur du hittar det bästa lånet för dig

Den som någonsin har tecknat ett lån är förmodligen plågsamt medveten om hur svårt det kan tyckas vara att hitta rätt lån. Vad är det då som avgör om ett lån är bra eller inte? 17.9.2018 - 00.00