Frihet under ansvar på sjön

Bild: Wilfred Hildonen

Det är hög tid att vattenskoterförare tar ansvar så att vi som önskar vistas på sjön kan göra det utan att riskera bli överkörda av en farkost på närmare ett halvt ton.

Sommaren är här och ljuvliga dagar på sjön kan lätt förändras om vi inte tar ansvar och visar hänsyn. Havet och våra vikar kan tyckas stora och fria. Sanningen visar dock på något helt annat. Numera skall det gå fort fram och gärna på grunda vatten. På sjön finns inte samma regelverk som på land. När vi vistas på sjön måste vi visa hänsyn till varandra, frihet under ansvar.

Under senare år har detta begrepp utsatts för ansvarslöshet. Oavsett om detta sker på grund av dåligt omdöme eller på grund av att frihet är det största av ting, så måste ansvaret nu skärpas. Fordonet jag syftar på är de så kallade vattenskotrarna.

För vattenskotrar kunde införas ett motsvarande krav som vi redan har för framförandet av mopedbil eller traktorbil. Dessa fordon på land väger ungefär lika mycket som en större vattenskoter, men vattenskoterns kraft och fart är den dubbla, med råge. Ett avlagt prov för fordon som framförs i över 20-25 knop (cirka 50 kilometer i timmen), som visar att man erhållit kunskap och färdighet att framföra ett fordon på sjön, i detta fall vattenskoter, kan vara en väg att gå. Du skall inte behöva vara orolig för att dina medtrafikanter på sjön saknar motsvarande kunskap som vi kräver på land.

Utvecklingen skapar nya fordon, det senaste vi har läst om är Jetboard, lättare med hastigheter på cirka 25 knop. För att framföra dessa nya fordon krävs hög hastighet för balansens skull. I likhet med elsparkcyklarna på land kommer jetboardarna sannolikt att ifrågasättas till sjöss. Vore det för mycket att kräva licens för användning av dem?

Jag hävdar att regeringen nu har tid på sig inför nästa sommarsäsong att skärpa till lagstiftningen och införa ett regelverk som återinför frihet under ansvar på sjön. Vi ska inte behöva vänta på att en allvarlig olycka ska inträffa innan lagstiftningsinstrumentet utnyttjas. Sittande regering kan nu visa på ett nytänkande och skapa ett regelverk för vattenskotrar som gynnar vår turism. Antalet kanoter och badare är avsevärt större än antalet vattenskotrar. Det är hög tid att vattenskoterförare tar ansvar så att vi som önskar vistas på sjön kan göra det utan att riskera bli överkörda av en farkost på närmare ett halvt ton.

Hanteringen av vattenskotrarna är kontraproduktivt för det fågel- och fiskliv som vi på alla sätt försöker skapa bättre levnadsförutsättningar för. Kanske problemen försvinner om man blundar, en lösning som flera regeringar anser vara lämpliga i dessa coronatider, men ansvarsfullt är det inte.

Mikael Staffas Mariehamn

Mot en renare värld, ett flyttlass åt gången – ”Alla våra 150 röda bilar kör fossilfritt”

Mer läsning