Frankrike runt i sprillans ny velomobil – Olof Jern ska trampa 3 500 kilometer

Olof Jern drar blickarna till sig när han kommer susande på cykelvägen längs med Mannerheimvägen i Helsingfors. Folk stannar upp, pekar och fotograferar. Vad är det för ett aerodynamiskt blåglittrande vidunder som glider fram? Velomobilen ser ut som en sportbil, men är mindre, drivs med lårmuskelkraft och är alldeles tyst.

Olof Jern har sommarens stora äventyr framför sig – han ska som enda finländare i ett sällskap på 21 personer trampa Frankrike runt i sin sprillans nya velomobil. I går körde Jern ombord på färjan som tar honom till kontinenten där han sammanstrålar med de andra velonauterna.

Olof Jerns skaffade sin första cykelbil år 2014 då han köpte en begagnad velomobil av märket Mango. Han började pendla de 22 kilometrarna till jobbet och var genast såld. Jämfört med att färdas med cykel går velomobilen fortare, man sitter bekvämt och är skyddad mot väder och vind under karossen.

Uppseendeväckande fordon. Olof Jern i sin sprillans nya fransktillverkade velomobil med vilken han ska trampa Frankrike runt. Bild: Leif Weckström

"Vackrast i världen"

För en månad sedan har Jern bytt upp sig och kör nu en splitterny fransktillverkad Mulsanne som enligt honom är den vackraste velomobilen i världen. Då HBL bevittnar Jern komma trampande längs med Mannerheimvägen i Helsingfors, kan man bara hålla med honom – vackrare fordon finns knappast. Folk stannar upp och vänder sig häpet om då det blåglittrande aerodynamiska smäckra vrålåket som ser ut som en sportbil i miniformat, ljudlöst susar fram på cykelvägen.

Turen runt Frankrike går under namnet 3wheels4France. Först styr de 21 velonauterna mot Atlantkusten och därifrån vidare till Medelhavet för att sedan trampa norrut längs med Frankrikes östra gräns, totalt cirka 3 500 kilometer.

Fakta

Cykel med aerodynamisk kaross

En cykelbil eller velomobil är en liten bil utan motor som drivs av muskelkraft som en cykel. Den är försedd med kaross för att skydda användaren samt för att förbättra dess aerodynamiska egenskaper. Som uppfinning är cykelbilen ett derivat från liggcykeln och trehjulingar.

I Finland finns cirka 60 velomobiler.

Billigare modeller i glasfiber finns att köpa för cirka 7 000 euro. Ska man ha en i kolfiber ligger prislappen strax över 10 000.

Nya velomobiler finns inte till salu i Finland utan beställs utomlands via nätet.

Marschfarten för en velomobil ligger på cirka 30 kilometer i timmen.

Anledningen till att Jern har anmält sig till det franska loppet hänger ihop med att hans nyförvärv och stolthet är fransktillverkad. Därför passar det bra att visa upp velomobilen i dess ursprungsland. Jerns Mulsanne är snudd på världsunik, det finns bara en annan likadan velomobil och den är i fransk ägo, men brukar inte synas i trafiken.

Jerns nya ögonsten var inte billig: Drygt 10 000 euro fick han punga ut för den.

– Men jag ser det som en satsning på hälsan. Jag håller på att bli äldre så det är välplacerade pengar.

Velomobilen är tyngre än en vanlig cykel och väger cirka 30 kg. Jerns velomobil har 14 växlar, blinkers, signalhorn och effektfulla lyktor fram och baktill.

Det finns velomobiler utrustade med elmotor som gör fordonet mer lättrampat, men Jern säger att han inte behöver assistens utan föredrar en motorfri variant som enbart drivs med muskelkraft.

Bagageutrymmet är begränsat, men lite packning inklusive tält och sovsäck får plats under karossen. Matsäck eller tältkök behöver han inte ha med sig eftersom det kringresande sällskapet kommer att inta måltiderna på restaurang.

Vackrast i världen. Olof Jerns franska velomobil av modellen Mulsanne finns i bara två exemplar. Nu bär det av på sommartur Frankrike runt. Bild: Leif Weckström

Hur du hittar det bästa lånet för dig

Den som någonsin har tecknat ett lån är förmodligen plågsamt medveten om hur svårt det kan tyckas vara att hitta rätt lån. Vad är det då som avgör om ett lån är bra eller inte? 17.9.2018 - 00.00