Från helvetets fördömda till själar utan verklig skuld – så fick Europa en ny människosyn på 50 år

Pieter Bruegel den äldre: Bonden och fågeltjuven (1568). I Bruegels tavlor utspelar sig det väsentliga ofta i marginalen. Kanske är inte ens fågeltjuven som vi ska uppmärksamma här? I bakgrunden skymtar en bondgård med halmtäckt tak – hur är det med det egna boet hemma på gården? Bild: Peter Bruegel d.ä.

Hieronymus Bosch målade den förtappade människan som utan pardon bestraffas på de gräsligaste sätt. Ett halvt sekel senare har blicken mjuknat, i alla fall hos Pieter Bruegel den äldre som med deltagande ser folk streta på i en kärv värld. Det kulturella skiftet visar hur en ny människosyn växer fram efter medeltiden, skriver konstvetaren Pontus Kyander.

Det är tyst i salarna på Gemäldegalerie i Berlin. Det är det allt som oftast, samlingarna är kanske inte lika fina som på Alte Pinakothek i München, men så behöver man heller inte stå i en kö som strä...