FPA inför sanktioner för att trygga kvaliteten på sina taxiresor

I flera landskap har FPA haft problem med sina taxiresor. Serviceproducenter har inte hållit vad de har lovat. Nu tar FPA tag i problemen.

Den som är sjuk och behöver vård har rätt att få ersättning för sina resekostnader till hälso- och sjukvården. Men från och med juli har FPA haft stora problem med företagen som ordnar resorna.

Tidigare har FPA:s prissättning grundat sig på priser i taxilagen. Men i och med att taxilagen förnyades den 1 juli var FPA tvungna att konkurrensutsätta taxiresorna på nytt.

– Vi har följt med situationen från den första juli och upptäckte tidigt problem. Vi gjorde den första reklamationen redan under de första två veckorna, säger FPA:s förmånschef Susanna Bruun.

FPA har gjort reklamation i sju landskap: Egentliga Tavastland, Birkaland, Norra Savolax, Norra Karelen, Satakunta, Egentliga Finland och Nyland. Problemen har bland annat handlat om på tok för långa telefonköer.

– Enligt våra avtal får väntetiden i medeltal vara 80 sekunder på månadsnivå. I juli har det i två landskap tagit uppemot tio minuter att nå fram till beställningscentralen. Så får det inte vara, säger Bruun.

En av dem som reagerat på FPA:s problem är riksdagsledamot Kristiina Salonen. I ett pressmeddelande kräver hon att FPA åtgärdar problemen i landskapet Satakunta omedelbart.

– Taxibilar kommer inte inom utsatt tid. Personer kommer för sent till vård på grund av missförstånd. Nästan alla som tar kontakt med mig önskar att taxibolaget skulle meddela om försening eller om resan inte blir av. På det viset skulle man kunna beställa en vanlig taxi, säger Salonen i ett pressmeddelande.

FPA:s ledning träffade på tisdagen kommundirektörer i Norra Savolax. Under mötet diskuterades problem som kunderna haft med Pro-Keskus som ansvarar för taxiresorna i området. De största problemen handlar om tillgängligheten till bilar och kötider för beställningssamtal.

FPA tar kritiken på allvar. Ifall det förekommer brister i servicen under de kommande dagarna, kommer FPA att införa straffavgifter i enlighet med avtalen.

– Vi gör allt vi kan för att få kvaliteten i skick. I värsta fall blir vi tvungna att häva avtalet med några serviceproducenter, men det hoppas vi att vi inte behöver göra. Huvudsaken är att vi får ordning på problemen, säger Susanna Bruun.

Fakta

Resan måste beställas via telefoncentral

FPA betalar ersättning för en del av kostnaderna för resor till hälso- och sjukvård om resan har gjorts på grund av sjukdom, graviditet eller förlossning.

Självrisken för en resa är 25 euro per riktning.

Reseersättning betalas enligt det billigaste färdsättet, som vanligtvis är buss eller tåg.

Om kunden på grund av hälsotillstånd måste använda taxi behöver han ett intyg över detta från hälso- och sjukvården.

Också oskäligt lång färdtid med kollektivtrafik berättigar till användning av FPA-taxi.

Från början av juli måste alla taxiresor som ersätts av FPA beställas via FPA:s regionala avtalsparter. Dessa beställningscentraler är öppna dygnet runt. Samtalet är gratis.

Hur du hittar det bästa lånet för dig

Den som någonsin har tecknat ett lån är förmodligen plågsamt medveten om hur svårt det kan tyckas vara att hitta rätt lån. Vad är det då som avgör om ett lån är bra eller inte? 17.9.2018 - 00.00