FPA gjorde reklamation till taxicentral – köerna i telefontjänsten för långa

Folkpensionsanstalten gjorde reklamation till en taxibeställningscentral på grund av för långa väntetider i telefontjänsten.Bild: SPT/Mikael Piippo

Efter att bestämmelserna för taxiresor som ersätts av Folkpensionsanstalten (FPA) trädde i kraft den 1 juli har det rapporterats om problem på flera håll.

Den första veckans problem har lösts, med undantag av två områden, skriver FPA i ett pressmeddelande. På grund av för långa köer i telefontjänsten har FPA gjort en skriftlig reklamation till företaget som koordinerar resorna.

– Vi förutsätter att medborgarna får bra service på ett jämlikt sätt i hela landet så fort som möjligt, säger FPA:s direktör Elli Aaltonen i pressmeddelandet.

FPA förutsätter i kontrakten med tjänsteproducenten att väntetiden i telefonköerna får vara högst 80 sekunder i genomsnitt. Tidigare berättade FPA:s chefsplanerare för reseersättningar Anne Giss till SPT att det fanns problem med taxiresorna främst i Norra Savolax och Norra Karelen.

FPA ersätter taxiresor för personer som inte kan använda allmänna färdmedel på grund av till exempel hälsotillstånd.

Hur du hittar det bästa lånet för dig

Den som någonsin har tecknat ett lån är förmodligen plågsamt medveten om hur svårt det kan tyckas vara att hitta rätt lån. Vad är det då som avgör om ett lån är bra eller inte? 17.9.2018 - 00.00