FPA ger service nu också på Instagram

På FPA:s Instagramkonto publiceras varje vecka tips som hjälper kunderna att sköta sina FPA-ärenden. Bild: Mikael Piippo/SPT

Nu betjänar Folkpensionsanstalten sina kunder också på Instagram, på @kela_fpa. På FPA:s Instagramkonto publiceras varje vecka tips som hjälper kunderna att sköta sina FPA-ärenden.

Dessutom svarar de servicesakkunniga på allmänna frågor från kunder.

– De servicesakkunniga som arbetar via Instagram är samma personer som ger kunderna råd till exempel per telefon, berättar planerare Hanna Pajula i ett pressmeddelande.

Du kan få råd och anvisningar till exempel i hur man sköter ärenden på nätet, ansöker om förmåner och lämnar in bilagor. FPA meddelar att det av datasäkerhetsskäl inte är möjligt att ge personlig service, men du kan skicka allmänna frågor som privata meddelanden.

FPA:s sakkunniga ger råd särskilt i ärenden som gäller bostadsbidrag, studiestöd, arbetslöshetsförmåner och förmåner för barnfamiljer. Kontot är tvåspråkigt, vilket betyder att kunderna kan ställa frågor på finska och svenska.

Annons: Aktia hjälper dig att tänka framåt

De flesta finländare har idag koll på att hem, fritidsbostad och fordon behöver försäkras för att hålla ekonomin i balans om allt inte går som planerat. När det kommer till personförsäkringar är läget ett annat. Jämfört med många andra länder har Finland ett bra socialskydd och många förlitar sig på att man får tillräckligt stöd för att klara sig ekonomiskt om något allvarligt inträffar. Men hur långt räcker socialskyddet egentligen? Hur påverkas livet om man insjuknar allvarligt och inte längre kan arbeta? Klarar sig familjen ekonomiskt utan en förälder? 9.4.2020 - 00.00

Mer läsning