Forskare: Amazon-lansering i Sverige kan vara första steg mot etablering i Finland

Ekonomiskt sett har Amazon har varit en av vårens stora vinnare. Aktien berördes knappt alls av kraschen i mars och har sedan årsskiftet stigit med 65 procent. Bild: Alexander Pohl/Lehtikuva-Imago Images

I flera år har den amerikanska e-handelsjätten Amazon ryktats vara på väg till Sverige – och därigenom kanske också till resten av Norden. Medieuppgifterna om att en etablering är nära förestående är trovärdiga, bedömer forskaren Mikko Hänninen.

I höst kan Amazons inmarsch på den nordiska marknaden bli verklighet – åtminstone om man får tro uppgifterna som framkom i svenska medier under början av veckan. En etablering i Sverige har diskuterats i flera års tid, men nu uppger flera källor att e-handelsjätten är på väg att göra slag i saken.

– Vi har fått signaler från aktörer i branschen att Amazon är på väg att lansera en svensk sajt. Vi tror att etableringen sker till hösten, säger Emma Hernell, vice vd på Svensk Handels analysföretag HUI Research till nyhetsbyrån TT.

Uppgifterna bedöms som trovärdiga också på finskt håll. Enligt Aalto-forskaren Mikko Hänninen som har studerat bolaget, finns det flera tecken på att det inte bara är löst prat.

– Tidigare har Amazon varit väldigt hemlighetsfulla kring sina planer. Under våren har det för första gången kommit signaler från själva bolaget, till exempel genom att de lagt ut jobbannonser i Sverige, säger Hänninen.

Expansionen i Sverige är intressant för finsk del eftersom det är ett steg mot att ha en närvaro också i Finland. Det är sannolikt att Amazon, som ett globalt e-handelsimperium, ser de nordiska länderna som ett sammanhängande marknadsområde, tror Hänninen.

På kort sikt ser det ändå ut att som att bolaget koncentrerar sig på Sverige, menar han.

– Men i det här skedet är det ännu svårt att säga hur expansionen till Finland är tänkt att se ut. Det kan vara så att man inleder etappvis i Sverige och bara successivt går in på den finska marknaden.

Amazon ryktas vara på väg in på den nordiska marknaden. Bild: Denis Charlet/Lehtikuva-AFP

Världens största e-handelsföretag

Från rötterna som en nätbaserad bokhandel har Amazon utvecklats till världens största e-handelsföretag. Enligt en uppskattning gjord av Bank of America i februari står bolaget numera för drygt 44 procent av den totala e-handeln i USA.

Hjärtat i nätverket är de jättelika logistikcentralerna varifrån varorna pumpas ut till kunden. Tidigare har det ryktats om ett tilltänkt bygge av en sådan i Sverige, men enligt Hänninen tyder uppgifterna just nu på att Amazon tills vidare använder de tyska anläggningarna som bas.

– På längre sikt är planen troligtvis att öppna en logistikcentral i Sverige. Det är svårt att se att de skulle öppna en sådan i Finland eftersom vår marknad är så liten, men man kan tänka sig att man har mindre lager i städer som Helsingfors, Stockholm och Göteborg som kan fungera som bas för snabbare leveranser.

Snabba leveranser och lokalt präglat utbud

Redan i dag kan finländare köpa varor från Amazons utländska sidor, vilket en hel del också har gjort. Enligt en undersökning gjord av Finsk Handel i år har ungefär sex procent beställt varor från Amazon.

En satsning uttryckligen på Norden skulle dock göra det bekvämare för nordbor på flera sätt: bland annat skulle sidorna översättas till respektive länders språk, leveranserna försnabbas och utbudet anpassas enligt lokala önskemål.

– På kort sikt skulle knappast jättemycket förändras, men över tid skulle allt fler finska varumärken hittas på Amazon. Ungefär hälften av Amazons varor är varuhusets egna, medan den andra hälften säljs av oberoende företag som använder sig av sajten som försäljningsplattform.

Varför har Amazon inte etablerat sig här tidigare?

– Det hänger troligtvis ihop med att handeln på kort tid har internationaliserats, och de stora aktörerna har bråttom med att få övertag på olika marknader. I Norden finns ett tomrum att fylla eftersom vi inte har någon motsvarande aktör. Jämför till exempel med matutkörningsbranschen, där internationella storbolag som Uber Eats inte har försökt ta sig in eftersom vi redan har företag som Wolt.

Hur ser du på Amazons möjligheter att vinna mark i Finland?

– Jag tror att de har goda möjligheter, men det hänger på att de lyckas locka finska bolag till att sälja sina varor på Amazon. I USA har leveranssnabbheten varit ett trumfkort, men i Finland kan bolaget knappast räkna med den fördelen eftersom vårt land är så glesbefolkat.

Amazons affär bygger på stora flöden av konsumenter, med låga marginaler och stora volymer. Emma Hernell säger till TT att en etablering i Sverige kan leda till skärpt konkurrens och pressade priser, vilket kan tränga ut lokala företag.

I Hänninens mening var det ändå bara en tidsfråga innan en internationell aktör skulle försöka landstiga i Norden.

– Givetvis är det tråkigt om handelsvolymerna rinner i väg till utlandet. Men i slutändan tror jag att konsumenten tjänar på det.

Med en förmögenhet på dryga 180 miljarder dollar är Amazongrundaren Jeff Bezos världens rikaste man, enligt amerikanska affärstidningen Forbes. Bild: Mandel Ngan/AFP-Lehtikuva

Sedan Amazon grundades 1994 i Seattle har bolaget utvecklats från nätbaserad bokhandel till ett av världens allra största teknologibolag.

Sedan börskraschen i mars har företagets börsvärde rusat till cirka 1,5 biljoner dollar. Det gör det till ett av världens högst värderade bolag, strax efter it-bolagen Microsoft, Apple och oljejätten Saudi Aramco. 2019 omsatte Amazon 280 miljarder dollar.

Framstormningen har gjort grundaren Jeff Bezos rikast i världen, med en samlad förmögenhet som enligt Forbes uppgår till 180 miljoner dollar.

Utöver försäljningsplattformen, som internationellt bara tävlar med kinesiska Alibaba i försäljning, är Amazon verksamt inom allt från molntjänster och strömningstjänster till artificiell intelligens. Bland annat tillhandahåller företaget tjänsten Alexa, en virtuell assistent som ofta kombineras med röststyrda högtalare.

Amazon har inte undgått kritik, inte minst för sin allt mer dominanta marknadsställning. Särskilt i USA har bolaget också kritiserats för sina skattearrangemang som inneburit att bolaget trots miljardvinsterna inte betalade någon federal skatt 2017 och 2018, vilket bland annat The Guardian rapporterat om.

Upprepade gånger har bolaget också hamnat i skottgluggen för arbetsförhållandena på logistikcentralerna.

Beställ Veckans kulturplock!

Ett plock från Kulturen varje fredag i din e-post.

Många vill välja ekologiskt – också hos frisören

Mer läsning