Försäljningen rasar i modebranschen – näthandeln en klen tröst

56 000 personer jobbar inom mode- och idrottsförsäljningen i Finland. Nu rasar försäljningen på grund av coronakrisen. Bild: Pixabay

Branschförening förutspår en tuff tid för modebranschen i sviterna av coronakrisen.

Modekedjornas försäljning rasade med 66 procent i april, meddelar föreningen Muoti- ja urheilukauppa. Samtidigt minskade försäljningen i stormarknader och varuhus med över 40 procent.

Däremot blomstrar näthandeln och visar en ökning på 120 procent, alltså en försäljning som mer än fördubblats. Det är dock en klen tröst. Näthandeln kompenserar inte ens närapå för förlusterna i de fysiska butikerna, säger Velimatti Kankaanpää, verkställande direktör för föreningen, i ett pressmeddelande.

– Näthandeln är mycket mer olönsam än handeln i de fysiska butikerna.

Läs också: Krisen påskyndar förändringarna i klädbranschen

Höga hyror är ett orosmoln för modekedjorna. Föreningen befarar att stadsbilden fylls av tomma lokaler om inte hyresvärdarna kommer med lättnader. När en affär försvinner påverkas också all annan service och en ond spiral tar form.

Föreningen förutspår en tuff tid för branschen i sviterna av coronakrisen. Restriktionerna kommer att fortsätta påverka försäljningen långt in i framtiden.

56 000 personer jobbar inom mode- och idrottsförsäljningen i Finland.

Läs också: Mindre kläder, mer mat – epidemin har ändrat på konsumtionsvanorna

Beställ Veckans kulturplock!

Ett plock från Kulturen varje fredag i din e-post.

Axxell tänker som morgondagens jordbrukare – satsar på samarbete

Mer läsning