Försäljningen av läsk och cider ökade – minskad import en orsak

Bryggeri- och läskedrycksindustriförbundet anger den minskade importen från Estland och en ökad konsumtion i hemmen som en orsak till att försäljningen av bland annat cider ökade under början av året. Bild: Sofia Westerholm/SPT

Restaurangbegränsningarna verkar inte ha haft någon stor effekt på ölförsäljningen under årets första kvartal.

Försäljningen av läskedrycker ökade med cirka 6 miljoner liter under januari-mars, vilket är drygt 11 procent mer än under motsvarande period i fjol. För mineralvatten var ökningen måttligare, cirka 8,6 procentenheter.

Av de så kallade milda alkoholdryckerna var det endast ölförsäljningen som minskade något jämfört med i fjol, med cirka en procentenhet.

Försäljningen av cider ökade med 2,9 procent och försäljningen av så kallade long drink-drycker med 1,7 procent.

Den totala försäljningen av bryggeriprodukter var cirka 168 miljoner liter, vilket innebär en tillväxt på 4,4 procent.

I ett pressmeddelande anger Bryggeri- och läskedrycksindustriförbundet den minskade importen från Estland på grund av resebegränsningar kopplade till coronapandemin som en orsak till ökningen.

Ökningen förklaras också med att konsumenterna köpt hem drycker under tiden som restaurangbegränsningar varit i kraft.

Försäljningen av sockerfria läskedrycker har ökat med cirka 55 procent under åren 2016–2020. I fjol utgjorde de nästan hälften, cirka 47 procent, av den totala försäljningen av läskedrycker.

Beställ Veckans kulturplock!

Ett plock från Kulturen varje fredag i din e-post.

Att öka sin förmögenhet är en allemansrätt men få har en konkret plan

Mer läsning