Företagen missar muslimsk marknadspotential

Sara Salmani hjälper europeiska företag att expandera till Mellanöstern och vända sig till muslimer som bor i Europa.Bild: Anni Reenpää

Företagen i Finland har ännu inte insett vidden av den potential som muslimska kunder innebär. Ute i världen har man så småningom börjat få upp ögonen för möjligheterna.

Sara Salmani är skapande direktör på den helsingforsiska firman Qufi Creative, som hjälper europeiska företag att expandera till Mellanöstern och vända sig till muslimer som bor i Europa.

Det här är lite som julen, utom att vi vistas ute.

Salmanis företag hjälpte också köpcentret Itis i Östra centrum att organisera Finlands första marknadsföringsjippo kring festen id al-fitr som firas som avslutning på fastemånaden ramadan.

Id är en av muslimernas viktigaste fester. Dagen inleds vanligen med morgonbön och efter det umgås och äter familjerna tillsammans. Barnen och ungdomarna får gåvor.

Salmani säger att det fanns ett klart behov av en gemensam fest i köpcentret.

– På id-dagen besöker jag alltid moskén för att be. Efter det kom jag alltid hit och funderade varför man inte kunde ordna en fest i Östra centrum, för här är ju ändå fullt på id.

– Det här är lite som julen, utom att vi vistas ute.

Hur du hittar det bästa lånet för dig

Den som någonsin har tecknat ett lån är förmodligen plågsamt medveten om hur svårt det kan tyckas vara att hitta rätt lån. Vad är det då som avgör om ett lån är bra eller inte? 17.9.2018 - 00.00