Relationen mellan Yle och de kommersiella medierna är inte friktionsfri – men behovet av samarbete erkänns

Stefan Björkman (till vänster), styrelseordförande för KSF Media och Thomas Wilhelmsson, styrelseordförande för Yle är överens om att det finns utrymme för samarbete inom det finlandssvenska mediefältet. Bild: Ari Sundberg

Det finns en konkurrens mellan de finlandsvenska mediebolagen, det skattefinansierade Yle å ena sidan och tidningshusen KSF Media och HSS Media å andra sidan. Men den konkurrensen är inte större än att man kan samarbeta. Frågan är bara hur och om vad.

En onödig svartsjuka som det inte finns några belägg för råder mellan de finlandssvenska mediehusen, och det hämmar samarbetet. Men vad den svartsjukan beror på, det är det ingen som vet.

Den saken är Stefan Björkman, styrelseordförande för KSF Media och Thomas Wilhelmsson, styrelseordförande för Yle överens om då de på måndagen sammanstrålade på inbjudan av tankesmedjan Agenda för att diskutera det finlandssvenska mediefältets framtid.

– För Yle finns det juridiska gränser men inom de ramarna vill vi gärna samarbeta, och vi känner inget motstånd mot det, säger Wilhelmsson.

Björkman säger att han ser många möjligheter till samarbete, såväl inbördes mellan tidningshusen som i förhållande till Yle. Tekniska lösningar skulle vara en tydlig möjlighet, säger han.

– Men även om vi skulle lyckas spara genom ett samarbete så är det inte lösningen på ödesfrågan. Men det skulle i alla fall frigöra resurser för det journalistiska arbetet.

Och ödesfrågan, det är frågan om hur de kommersiella mediebolagen ska klara sig ekonomiskt i framtiden.

– Det är inte så mycket läsarna som har övergett tidningarna som det är annonsörerna, säger Björkman.

– De var mycket snabbare att hoppa på internetjättarna och social medier. Prenumerationsintäkterna för KSF Media är högre än någonsin men annonseringen på svenska är en utmaning.

Även distributionen av papperstidningarna är en utmaning, säger Björkman, och konstaterar att det kan hända att Posten snart inte delar ut några tidningar alls. Så har redan skett i delar av Svenskfinland där privata distributionsbolag tagit över.

Att de finlandssvenska fonderna skulle finansiera finlandssvensk dagspress är inte heller en hållbar lösning, säger Björkman.

– Mediehusen har skillnader i sina uppdrag och vi måste titta i ett bredare perspektiv på hur vi tävlar med varandra. Huvudkonkurrensen handlar om att vara relevant på svenska, det är det vi alla måste ha siktet inställt på, säger Björkman.

Både Björkman och Wilhelmsson säger att det är av stor betydelse att mediehusen lyckas skapa en förtroendefull relation till mediekonsumenterna.

Men visst finns det en friktion mellan det skattefinansierade Yle och de andra finlandssvenska nyhetsmedierna.

– Jag hyser en viss oro att Yle inte har märkt hur mycket större man blivit än vi andra, därför kunde man vara lite försiktig med hur man trampar på, säger Björkman.

Wilhelmsson säger att man samtidigt måste komma ihåg att Yle är så mycket mer än endast en nyhetsproducent.

– Jämför man nyhetssidan är vi ungefär lika stora som KSF Media. Men två tredjedelar av vår verksamhet handlar om att göra annat, till exempel barnprogram och drama, eller program som Strömsö.

Han säger att man på Yle strävar efter att så mycket som möjligt även länka till andra nyhetsmedier för att flytta ut strömmarna från sin webbplats.

Men Yle driver även trafik till platser på internet som tar annonsintäkter från de kommersiella mediebolagen, säger Björkman.

– Svenska Yles uppgift är inte att konkurrera med andra svenskspråkiga medier. För oss är det största och mest allvarliga konkurrenterna aktörer såsom Netflix och HBO. Vi ser för vår del gärna ett så nära samarbete som möjligt, säger Wilhelmsson.

– Vår uppgift på Svenska Yle är att erbjuda svenskspråkiga, och personer med intresse för svenska språket, lika god service som man får på finska från Yle.

Dilemmat är att public service har en påverkan på folks vilja att betala för de kommersiella mediernas tjänster, säger Björkman.

– Men jag tycker vi borde fundera mindre på att vara svartsjuka och fokusera mer på vad vi kan göra tillsammans, säger han.

Diskussionen modererades av Andrea Svanbäck, tidigare journalist, nu marknadsföringschef vid Förlaget. Svanbäck är även styrelsemedlem i HSS Media.

Hufvudstadsbladet är en del av tidningshuset KSF Media.

Du kan se HBL:s livesändning från debatten under måndagskvällen här under.

Annons: Förvaringstjänster ny nisch för Grabbarna Flytt

Finlandssvenska företaget Grabbarna Flytt har på sina fem år vuxit så det knakar. Förutom flyttservice och logistiska tjänster åt både privathushåll och företag kan man som nyhet nu också erbjuda förvaring. 14.2.2020 - 10.44

Mer läsning