Flytande meditation skänker lugn i jobbiga tider

Gäddviksstranden i Esbo erbjuder goda förhållanden för vinterbad även om där inte finns is just nu. Men vinden är kall, så Anna Markelin, Kia Herold och Ullica Hansson klär sig i badrock och mössa på väg mot vindskyddet. Mathias Suves badar barfota. Bild: Timo Kari

Har jag inte lite ont i magen? Håller jag kanske på att bli sjuk … och blåser det inte från fel håll? Jag är nog väldigt kall om fingrarna redan. Tankarna fladdrar varje gång jag bestämt mig för att vinterbada. Jag är nervös, skakig och inte i närheten av ett balanserat lugn som andra vintersimmare tycks vara.

Från att ha varit något som mest förknippats med äldre damer som med grace glider runt i vinterkallt vatten har intresset för kallbad fullkomligen exploderat. Sociala medier fylls av bevis på både nybörjarbad och de mer rutinerades simturer.

Wim Hof, den extremt köldtålige holländaren, har skapat en egen metod för andning och förberedelse inför kalla bad och folk vallfärdar till hans kurser världen över. Jag undrar hur de som vinterbadat ett helt liv känner nu, inför den plötsliga trendstämpeln? Folk diskuterar antal minuter i vattnet med inlevelse.

Kia Herold, Anna Markelin och Ullica Hansson gör sig redo i vindskyddet medan Mathias Suves tar ett snabbt dopp i havet utanför Gäddvik i Esbo. Bild: Timo Kari

Gäddviksstranden är ett bra ställe för vinterbad. Det finns vindskydd längst ut på bryggan, vattnet är klart och man bottnar vid stegen. Det finns outtalade regler: man byter inte om i vindskyddet och man väntar på sin tur på bryggan.

Vardagslyx på stranden

En onsdagsförmiddag träffas vi på stranden och inleder med en andningsövning inspirerad av just Wim Hof. Det är ett bra sätt att förbereda kroppen för kylan, det räcker långt att bara lugna andningen och försöka värma upp kroppen inifrån med några stora rörelser.

Ullica Hansson rör sig med den vana vinterbadarens självklarhet, det här är inte så stor sak för henne som badat regelbundet i fyra år.

– Det här är min meditation, min stund i det kalla havet, med horisonten som utsikt. Det har blivit lite av min livlina, i synnerhet under det här galna året. Jag nollar och ställer om och det är ren vardagslyx, säger Hansson.

De som vinterbadar upplever att deras immunförsvar stärks, att det mildrar stress och ger psykiskt välbefinnande. Sömnen förbättras och man kan också uppleva att värken mildras av kalla bad.

När vi utsätter oss för kyla reagerar kroppen kraftfullt. Adrenalin, noradrenalin och oxytocin frisätts och det gör oss piggare och gladare. Regelbundet vinterbadande tycks kunna bidra till sänkt blodtryck och lägre vilopuls. Men man ska komma ihåg att själva doppet leder till en snabb höjning av blodtrycket, så de som lider av hjärtsjukdomar eller högt blodtryck bör rådgöra med läkare innan de sänker sig ner i en kall vak.

Oron släpper

Själva badet är också ett sätt att varva ner. Man fokuserar fullt ut på nuet, det är mindfulness och naturupplevelse i fin kombination. Det är nog inte fel att anta att allt fler har bekantat sig med vinterbad under pandemin.

Ullica Hansson tycker att det är roligt att träffa likasinnade när hon badar, det var trots allt de tuffa äldre kvinnorna som inspirerade henne att börja och nu träffas de ofta vid bryggan.

Ett dopp i havet är vardagslyx, speciellt i december, tycker Kia Herold, Ullica Hansson och Anna Markelin. Bild: Timo Kari

Mitt första vinterbad kom naturligt. Havet har, på ett sätt som jag inte själv förstår, långsamt kallat på mig. Med varsam guidning av min vän, den rutinerade vinterbadaren Susanna har jag vant mig bit för bit vid det kalla. När jag står vid badtrappan släpper oron och det stillnar inombords. Saker faller på plats när min kropp tar emot kylan och det känns alldeles självklart. Tveksamheten som alltid inleder mina sporadiska dopp har runnit av och jag fylls av ett lugn där i vattnet.

Beställ Veckans kulturplock!

Ett plock från Kulturen varje fredag i din e-post.

Renoverad funkisbostad inspirerar som härligt stadshem

Mer läsning