Flytande flervåningshus på förslag i Gräsviken – samma teknik har använts i Dubai

Nya byggformer övervägs i Helsingfors. Ett bolag är intresserat av att bygga flytande hus vid Märaholmskajen i Gräsviken. Bild: JKMM

Märaholmskajen i Gräsviken kan i framtiden komma att få flytande flervåningshus. Ett bolag är intresserat av att bygga hus vid den nuvarande kolbryggan: Både hus som flyter på vattnet och hus som står på pelare i vattnet.

Helsingfors är intresserat av nya former av byggande och som ett led i det här söker bolaget Floating Flats en utvecklingsreservation om att få bygga flytande flervåningshus i Gräsviken.

Bolaget deltog tidigare i Helsingfors program för att hitta nya byggformer för flervåningshus.

Något motsvarande har inte byggts tidigare i Finland.

Tanken är att bygga 30 000 kvadratmeter bostäder vid den nuvarande kolbryggan på Märaholmskajen. Ovan vattnet intill bryggan planeras dubbelt upp, det vill säga 60 000 kvadratmeter bostäder varav hälften skulle vara flytande flervåningshus och hälften hus som byggs på pelare.

De flytande husen är i det här skedet av planeringen fem våningar höga. De hus som byggs på pelare eller på den nuvarande bryggan har sju våningar, enligt de preliminära planerna. Bostäderna ska vara icke prisreglerade ägarbostäder.

Vågskvalp känns inte i bostäderna

Kyösti Kyhälä, vd för Floating Flats, säger att tekniken att bygga på flytande pontoner av betong och stål har funnits länge, till exempel i Dubai och Nordamerika.

Det är frågan om mycket tunga konstruktioner som husen byggs på, så pontonerna och husen ovanpå, kommer inte att gunga av vågskvalp.

– Husen konstrueras att hålla i 100 år, säger Kyhälä.

Byggnaderna kommer att ha en stomme i trä, medan fasaden ska vara av ett material som är anpassat för det havsnära läget.

Kyhäläs bedömning är att byggkostnaderna kommer att vara på samma nivå som då man bygger motsvarande hus på land.

Pontonerna byggs på skeppsvarv och bogseras sedan till kajen där huselementen monteras på plats.

Aranda får flytta

Ifall satsningen blir av måste havsforskningsfartyget Aranda maka på sig, eftersom Aranda har kajplats just där de nya husen är tänkta att byggas.

Ärendet är ännu i sin linda och kommer att presenteras närmare vid ett webbsänt seminarium om en dryg vecka. Reservationen går sedan vidare till Stadsmiljönämnden i början av 2022 varpå frågan landar i Stadsstyrelsen. Reservationen som är i kraft i två år, innebär att bolaget får börja skissa och planera satsningen på stadens mark- och vattenområde. Men ännu ges inte grönt ljus för byggandet som avgörs separat då tomten överlåts.

Beställ Veckans kulturplock!

Ett plock från Kulturen varje fredag i din e-post.

Bokåret 2021 på Bokström

Mer läsning