Flygexpert: Ovanligt allvarlig olycka

Nio personer har omkommit i en flygolycka utanför Umeå. Bild: Samuel Pettersson/TT

Olyckan i Umeå är ovanlig. Flygplan som används vid fallskärmshoppning är mindre olycksdrabbade än andra småflygplan. – Det är kanske den allvarligaste olyckan i sitt slag som inträffat i Sverige, säger flygexperten Hans Kjäll.

Vad som ligger bakom kraschen är ännu oklart. Enligt Hans Kjäll, expert på flygsäkerhet, är det inte säkert att orsaken går att fastställa.

– Haverikommissionen kommer att stöta på svårigheter omedelbart, eftersom det inte finns svarta lådor på den här typen av lätta flygplan. De får höra vittnen, titta på vrakplats, undersöka filmer.

Störtade med nosen nedåt

Vanliga orsaker till haverier är problem med tyngdpunktsläget – att vikten fördelats fel i planet – eller motorproblem.

På en film som publiceras av Aftonbladet syns hur planet störtar mot marken med nosen nedåt.

– Normalt ska man inte förlora kontrollen om motorn stannar. Man kan göra en kontrollerad nödlandning. Det har man tränat många gånger som pilot, säger Hans Kjäll.

Små flygplan har en mycket högre haverifrekvens än större transport- och passagerarplan. Olycksplanet, av modellen GippsAero GA8 Airvan, var enmotorigt, vilket är den mest olycksdrabbade typen. Men olyckor med just fallskärmsflyg är ovanliga.

– Fallskärmshoppning är mindre haveribelastat. Man befinner sig inom räckvidd till fältet, så man kan nödlanda. Man har också bättre koll på vädret, så man kan avbryta flygningen, säger Hans Kjäll.

Samtliga ombord omkom.

– Det är det värsta scenario man kan tänka sig vid fallskärmshoppning. Man sitter med fallskärmar på, men det är svårt att ta sig ur ett flygplan som hamnar i ett okontrollerat läge, nästan omöjligt. G-krafterna är för stora, säger Hans Kjäll.

Utredare: Vi tar det steg för steg

Peter Swaffer och två andra utredare är på väg till olycksplatsen i Umeå. Han har fått information från personal på platsen.

– Vad som har hänt kan jag inte svara på ännu. Vi kan konstatera att två vingar är kvar och en gående motor, säger Swaffer, som är avdelningschef på Statens haverikommission, en svensk statlig myndighet som har till uppgift att undersöka olyckor.

– Vi kommer att transportera vraket till våra undersökningslokaler och tar det sedan steg för steg. Om man har ett helt intakt plan vet man att det inte gick sönder i luften.

Det finns flera tänkbara orsaker till olyckan, till exempel tekniska problem eller hur passagerarna satt i flygplanet, säger Peter Swaffer.

Vad brukar orsaka flygolyckor?

– Antingen handhavandefel, att piloten inte gör det den ska, eller ett tekniskt problem som man inte klarar av att reda ut. Om flygplanet ligger på maxvikt så minskar möjligheten att reda ut det tekniska problemet, säger Peter Swaffer.

Bara större flygmaskiner har en flygfärdskrivare som kan undersökas i efterhand. Men utredarna hoppas ändå kunna få ut teknisk information ur vraket.

– Vi kan ofta få information ifrån Iphones och Ipads ombord på planet som registrerar höjd och position. Men de spelar inte in vad piloten har gjort eller hur motorn har mått.

I Sverige utreds varje år ungefär femton flygolyckor och allvarliga tillbud av haverikommissionen.

Beställ Veckans kulturplock!

Ett plock från Kulturen varje fredag i din e-post.

Många vill välja ekologiskt – också hos frisören

Mer läsning