Flygexpert: Kraschen i Zimbabwe ett stort mysterium, plantypen är mycket pålitlig

Flygplanskroppen var så illa tilltygad efter kraschen att det varit svårt att avgöra vilken typ av plan det egentligen var fråga om, men de flesta uppgifter visar att det var en Cessna 206:a. Bild: Flickr

Alla uppgifter tyder på att olycksplanet i Zimbabwe var en Cessna 206. Plantypen är populär även i Finland och anses vara mycket pålitlig. – Bilderna tyder på att planet störtdök, men vad som hände där i luften är ett mysterium, säger flygexperten Juha Silvennoinen.

Fyra finländare med toppositioner i näringslivet samt en lokal pilot omkom i en flygolycka i Zimbabwe i fredags då deras plan, en Cessna 206, av okänd anledning störtade vid ett bergsmassiv.

– Plantypen är mycket pålitlig och har varit i bruk länge. Det är en gammal modell men den tillverkas fortfarande just på grund av sin pålitlighet, säger Juha Silvennoinen på Finlands Flygförbund.

Han har sett bilderna från olyckan och försökt förstå sig på vad som egentligen hände där uppe i luften innan planet plötsligt störtdök ner till marken.

– Det måste ha träffat marken med en hård smäll och därför kommit ner med hög hastighet. Ögonvittnen har berättat att de sett delar som lossnat i luften. Min teori är därför att planet träffat något stort som orsakat betydande skador på flygplanskroppen. Det kan ha varit en fågel, eller så har piloten kört för nära bergskammen för att visa berget och nuddat i det, säger Silvennoinen.

Ett annat alternativ är att piloten råkat ut för en sjukdomsattack, vilket klarnar under obduktionen.

– Tills vi vet mera får vi bara hoppas att olyckan har en naturlig förklaring, säger Silvennoinen.

Han vill avfärda alla teorier om att små plan eller mindre flygbolag skulle vara mera olycksbenägna.

– Det finns små flygbolag som är väldigt säkra, på samma sätt som det finns stora bolag där mycket har skötts dåligt. I det här fallet är det fråga om en erfaren pilot och en pålitlig aktör inom turismbranschen som har mycket erfarenhet av den här typen av resor. Det är inte någon liten byaförening som ordnar jaktresor för utlänningar, säger Silvennoinen.

Jaktresa

Bland de fyra finländska män som omkom i flygolyckan i Zimbabwe i fredags fanns Pekka Ojanpää, vd för Lassila & Tikanoja, samt UPM-direktören Heikki Vappula.

De övriga lär enligt medieuppgifter vara en jurist som var delägare i en större advokatbyrå samt en Finlandschef för ett internationellt bolag i it-branschen. Samtliga var i 50-årsåldern.

De befann sig på jaktresa då olyckan skedde.

Planet störtade i provinsen Masvingo i södra Zimbabwe. Enligt sajten Zimlive var planet på väg från flygplatsen Buffalo Range i Chiredzi till Victoriafallen som gränsar till Zambia.

Svårt få kontakt

Olycksutredningscentralen i Finland väntar fortfarande på att få kontakt med myndigheterna i Zimbabwe för att kunna bistå dem i olycksutredningen.

– Som deltagande part i olyckan har vi rätt till all information därifrån, men då det gäller ett land som Zimbabwe gissar jag att det kan ta flera dagar, säger kommunikationschefen Sakari Laurila.

– I princip kunde vi skicka ner någon härifrån men det har vi inte funnit nödvändigt. I det här fallet är det inte heller speciellt bråttom eftersom ingen mera kan räddas. Vi hoppas i stället på att få en utförlig rapport över alla omständigheterna.

Olycksutredningscentralen väntar också på att se fler bilder från olyckan för att kunna säga vad som hänt. Men enligt de mediebilder Laurila sett drar han också slutsatsen att planet kom ner med fart.

– Den här plantypen, som enligt vår uppfattning är en Cessna 206, är en hållbar plantyp med bra kvalifikationer och möjligheter att genomföra kontrollerade nödlandningar också i svåra situationer. Och det har uppenbart inte varit möjligt i det här fallet, säger Laurila.

Planet, en Cessna 206, är en mycket pålitlig flygplanstyp som möjliggör kontrollerade nödlandningar också i svåra situationer. Bild: Zinyange Auntony

Populärt arbetsplan

I Finland finns ett dussintal plan av typen Cessna 206.

– Det är ett populärt och säkert plan med gott om plats för både personer och packning. Därför använder vi dem aktivt i arbetssammanhang, säger piloten och företagaren Esa Korjula som själv äger en Cessna 206.

Planet, med plats för sex personer, har dessutom lätt för att landa på vatten.

– De har tillverkats sedan 60-talet och är en av de äldsta modellerna som ännu används. Både underhållet och användningen är väl övervakade, säger Korjula.

Han är försiktig med att kommentera den aktuella olyckan, men hoppas få veta vad som egentligen hände.

– Jag förstår bra att man använt sig av denna typ av plan, det har lätt för att lyfta och landa på små grusvägar där det saknas en egentlig landningsbana, säger Korjula.

Bild: Lehtikuva-AFP/Zinyange Auntony

Trädgårdsstaden har kvar sin charm

På 1950-talet gjorde den moderna trädgårdsstaden Hagalund finländsk stadsplanering världsberömd. I dag är det både gammalt och nytt boende som får bostadsköpare att vända sina blickar hitåt. 3.9.2019 - 09.17

Mer läsning