Flygbolagens koldioxidsiffror är bristfälliga

Moderna plan är bränslesnålare, men det räddar inte klimatet om flygnäringens prognoser att trafiken fördubblas under varje kommande årtionde skulle förverkligas.

Urban Wiik kommenterar (HBL Debatt 1.4) min insändare angående flygens miljöbelastning (HBL Debatt 24.3). Han skriver att koldioxidutsläppet för flygresan Helsingfors-Bangkok tur och retur skulle vara 933 kg per person, alltså cirka fyra gånger mindre än vad jag skrev.

Sådana siffror, som Wiik presenterar, hittar man på flygbolagens, till exempel Finnairs och Lufthansas sidor. Bolagen tar inte med i beräkningarna den sammanlagda effekten av alla växthusgaser, (den så kallade strålningsdrivningskoefficienten). Planets typ och storlek, bränslesnålheten, passagerarbeläggningen och mängden frakt samt bränsleraffineringens utsläpp och så vidare räknas med.

WWF, som tar med alla faktorer, kommer till fyra gånger högre siffror än Wiik.

Moderna plan är bränslesnålare, men det räddar inte klimatet om flygnäringens prognoser att trafiken fördubblas under varje kommande årtionde skulle förverkligas.

Pekka Poutanen, Kyrkslätt

Beställ Veckans kulturplock!

Ett plock från Kulturen varje fredag i din e-post.

Bred efterfrågan på stugor gynnar den som vill sälja

Mer läsning