Flera hundra tusen till Skanslandet nästa sommar – staden vill att trafiken blir miljövänligare

Det kommer att bli betydligt fler passagerare nästa sommar då Helsingforsbiennalen öppnar på Skanslandet. På bilden en färja med ön Lonnan i bakgrunden. Bild: Helsingfors stad/110th Street Productions

De företag som kör stadsbor och turister i Helsingfors skärgård behöver bli både energisnålare och snällare med miljön. Men staden har inte entydigt slagit fast att målet är att vara klimatneutralt, alltså att inte släppa ut några växthusgaser alls.

Nästa sommar väntas 300 000 besökare till ön Skanslandet under Helsingforsbiennalen för nutidskonst. Staden vill ännu inte berätta vad biennalen kommer att kosta, men ungefär hälften av finansieringen kommer att vara privat. Både en stor konstutställning och olika evenemang ordnas utomhus på ön.

Men den nuvarande båttrafiken räcker inte till för mängden biennal-besökare mellan den 12 juni och den 27 september 2020. Därför kommer staden att lägga i en extra växel.

– Om vi kunde göra trafiken dit miljövänlig vore det fint, men vi vet inte om vi hinner till dess, säger Ulla Tapaninen, chef för företagstjänsterna i Helsingfors.

Staden hoppas att biennalen ska verka som en katalysator för skärgårdsintresset. Man tänker att både stadsbor och turister ska ta sig ut också till andra öar tack vare biennalen.

– 300 000 personer är tre gånger så många som det vanliga besökarantalet på Skanslandet, säger Hanna-Mari Peltomäki som är projektchef för biennalen.

Andra huvudstäder i regionen har liknande projekt på gång. Nästa år ordnar Riga sin biennal för andra gången medan Oslo öppnar sin biennal i slutet av maj i år. Den kommer att pågå i fem år på raken.

Bild: HBL

Mindre utsläpp

På onsdagen berättade staden att den kommer att arbeta för att skärgårdstrafiken i Helsingfors blir klimatneutralt och energisnålt. Men klimatneutraliteten är inte ett krav ännu.

– Inom 10-15 år måste vi ha mer miljövänlig skärgårdstrafik än vi har nu. Men vi vet ännu inte hur det ska gå till, säger Tapaninen.

I det här skedet tittar Helsingfors stad på vad som är möjligt. Staden har konkurrensutsatt trafiken mellan fastlandet och öar som Lonnan, Skanslandet, Kalvholmen, Ugnsholmen och Rönnskär. För tillfället delar åtta färjföretag på de olika rutterna.

– Vi kan inte bara säga att trafiken ska bli si eller så. Vi måste lära oss att lyssna på företagen också.

Skanslandet med Sveaborg i bakgrunden. Bild: HBL-arkiv/Leif Weckström

Staden har nyligen inlett samarbete med Wärtsilä och gått med i deras nätverk Sea20 som består av havsnära städer. Nätverket försöker knyta ihop sjöfarts- och energiindustrin så att de blir mer effektiva och miljövänliga.

– Frågan är hur vi ska få en maritim trafik i stadsområdet som både värnar om miljön och om de behov som stadsbor och turister har, säger Vesa Marttinen, direktör för passagerarfartygsverksamhet på Wärtsilä.

Marttinen säger att många färjor i Stockholms skärgårdstrafik redan går på antingen el eller biobränsle. För att färjföretagen i Helsingfors ska kunna göra samma krävs att de antingen bygger om existerande fartyg eller att de köper helt nya där tekniken redan finns.

Marttinen kastar fram ett förslag om att Helsingfors i framtiden kunde gå in för en "maritim" ringväg – lite som Ring I, Ring III eller spårjokern, men till havs.

– Den kunde köra från Drumsö till Degerö med tio hållplatser. Vi har massor av folk, 150 000 personer, som bor nära en kaj.

Läs också:

Skanslandet – sjöliv och skärgård inom räckhåll från city

Företagarna på Ugnsholmen fick nog – "stadens snack om havsnära Helsingfors är bara tomt prat"

Kim Herold: ”Motorsängen hjälper mot snarkningarna”

Musikern Kim Herold, även känd från tv-programmet Selviytyjät, har märkt att en bra säng gör det lättare att återhämta sig och att den till och med förebygger idrottsskador. 5.11.2019 - 14.22

Mer läsning