"Finns risker" när M/S Ramona ska bärgas

Lastfartyget M/S Ramona gick på grund på Fårö på lördagsmorgonen. Fartyget ska nu bärgas. Bild: Karl Melander/TT

Det finskflaggade fartyget M/S Ramona ligger ännu fastkilat på stenstranden utanför gotländska Fårö. Men bärgningen är snart på gång. En bärgningsfirma ska under söndagen göra bedömningar inför en lossdragning av det 75 meter långa fartyget.

– Firman kommer att vara där i eftermiddag. Under dagen kommer även en dykfirma från ön att undersöka botten inför en lossdragning, säger svenska Kustbevakningens vakthavande befäl Christian Carlsson.

– Det kommer nog inte hinnas med i dag, även om vi har ljusa kvällar. Jag tror att det blir först under morgondagen som det kanske kan bärgas, fortsätter Christian Carlsson.

Läs också: Finskflaggade M/S Ramona sitter fast utanför Gotland – inget läckage, säger finlandssvensk redare

Fler dykningar

Redan under lördagen gjorde Kustbevakningen dykningar vid det grundstötta fartyget. Dock var inte detta för att bedöma läget inför en bärgning, utan för att bedöma risken för utsläpp säger Christian Carlsson.

– Våra dykningar gjordes för att se om det fanns risk för läckage av bränsle. Som tur var ligger bränsletankarna i vattnet och är inte i den del som står på grund, så risken är liten i nuläget.

Kan ni efter lördagens dykningar säga något om hur svårt det kommer bli att bärga fartyget?

– Det ligger på berget och sitter fast på flera ställen. Vad vi kunde se så fanns det ingen sten eller något där den sitter fast men det kommer bärgnings- och dykfirman bedöma vidare. Om det inte är någon sten så skulle det nog vara förhållandevis lätt att få loss den.

"Inte bygd för att stå på land" Kan det finnas risker i samband med bärgningen?

– Ja ett fartyg är inte byggt för att stå på land, särskilt inte halva båten. När man börjar dra i skrovet finns risker för exempelvis bränsleläckage. Det är för att minimera riskerna som bärgningsfirman gör den typen av bedömningar som de snart börjar arbeta med.

Är det bråttom att få loss fartyget?

– För rederiet och bärgningsfirman är tid så klart pengar. Vädermässigt ska det dock inte vara någon stress. SMHI har gett oss en lokal prognos som visar stabila väderförhållanden och vattenstånd. Men så klart, grundstötningen skedde vid ett naturreservat, där ska det inte ligga grundstötta fartyg längre än nödvändigt, säger Christian Carlsson avslutande.

Beställ Veckans kulturplock!

Ett plock från Kulturen varje fredag i din e-post.

Axxell tänker som morgondagens jordbrukare – satsar på samarbete

Mer läsning