Finnairs nya vd vill lyssna på personalen

Alkoholen är inte ett så stort problem inom Finnair som medierna låtit påskina säger såväl tillträdande vd:n som bolagets styrelseordförande.

Finnairs personal känner inte igen sitt företag i mediernas rapportering.

Det säger Finnairs blivande vd Topi Manner då han på tisdagen träffar pressen vid bolagets huvudkontor i Vanda.

Manner tillträder formellt först vid årsskiftet men gjorde ett besök på kontoret för att träffa personalen inför offentliggörandet av att han valts till chefsjobbet.

Han säger att han pratade med personalen bland annat om de senaste dagarnas rapportering om en påstådd ökning av alkoholproblemen bland personal.

– Personalen tycker att de system och processer som finns inom företaget för att hantera de här sakerna är goda. Flygsäkerheten är något som det inte kompromissas med, säger Manner.

Det var i mitten av augusti som Finnair hamnade i stormens öga då en pilot kom alkoholpåverkad till jobbet. Enligt uppgifter som Helsingin Sanomat tagit del av har bolagets arbetarskyddskommitté påpekat att alkoholen är ett allt större problem inom Finnair.

Jouko Karvinen, ordförande för Finnairs bolagsstyrelse, samt tillträdande vd:n Topi Manner. Bild: Lehtikuva/Roni Rekomaa

Blev sårad

Jouko Karvinen, ordförande för Finnairs bolagsstyrelse säger att han blivit direkt sårad av nyhetsrapporteringen.

– Vi har nolltolerans vad alkohol beträffar, det står till och med i lagen. Vår personal vet det och de står bakom det, säger Karvinen.

– Vi kommer aldrig att ge avkall på kundernas och personalens säkerhet.

Karvinen säger att Finnair erbjuder stöd för de anställda som eventuellt upplever att alkoholen kan vara ett bekymmer.

– Människor får ibland personliga problem och då måste man erbjuda dem hjälp. Jag vill tro att man hos oss gjort ett bra arbete på den punkten. Problemen identifieras och förmännen utbildas i de här frågorna, säger Karvinen.

Med människan i fokus

Nöjda arbetstagare ger nöjda kunder, säger Manner och konstaterar att han i sitt chefskap utgår från människan, såväl i fråga om personal som i fråga om kunder.

Manner säger att han är den sortens chef som lyssnar på sina medarbetare och att han är stolt men även ödmjuk över utnämningen.

– Finnair är på många sätt ett ikoniskt företag för oss finländare och är i dag ett starkt bolag som utvecklas positivt, säger Manner som i två decennier arbetat inom Nordea, senast som chef för affärsområdet Personal Banking.

Manner säger att han nu stiger in i en helt annan bransch men att han ser att det finns likheter.

– Det jag hämtar med mig till Finnair i form av erfarenhet handlar till exempel om ett företags relation till personkunder och företagskunder, och det handlar om att leda den digitala utvecklingen av företagets tjänsteutbud, säger Manner.

– Inget företag kan stå stilla. Världen förändras och kundernas behov förändras, därför måste även företagen förnyas, säger Manner.

Topi Manner tar över efter Pekka Vauramo som i maj meddelade att han går över till jobbet som vd för skogsbolaget Metso efter fem år vid Finnair.

”Nu sover jag gott, äntligen!”

Angelina fick dålig sömn men rogivande växter hjälpte henne. "Min livskvalitet är mycket bättre nu" säger hon. 20.9.2018 - 13.33