Finnairs inrikesflyg sätter i gång gradvis – beslutet slår hårt mot Karleby

I juli ska Finnair igen inleda flygningarna till bland annat Åbo, Mariehamn, Uleåborg och Vasa. Bild: Emmi Korhonen/Lehtikuva

Finnair har inte avgjort när man upptar flygningarna till Joensuu, Kajana, Kemi, Karleby och Jyväskylä.

Finnair upptar inrikesflygningarna gradvis från och med juli, uppger flygbolaget i ett pressmeddelande på söndagen.

Yle uppgav tidigare på söndagen att Finnair eventuellt planerade att avsluta flygtrafiken till Karleby, Joensuu, Kajana, Kemi och Jyväskylä för ett helt år. Enligt Finnair har man ännu inte bestämt hur man ska göra med vintersäsongens flygningar till dessa orter. Beslutet ska tas augusti. Under sommaren trafikerar bolaget åtminstone inte rutterna.

"Med tanke på omständigheterna hoppas vi att dessa städer har förståelse för orsakerna till beslutet", säger Mikko Turtiainen, ansvarig försäljningschef vid Finnair, i pressmeddelandet.

Turtiainen säger att flygbolaget förstår betydelsen av flygtrafiken för regionernas näringsliv, men att flygen inte går att fylla. Särskilt inte nu under coronapandemin.

I juli ska Finnair igen inleda flygningarna till bland annat Åbo, Mariehamn, Uleåborg och Vasa. I september börjar bolaget flyga till Tammerfors.

Stor förlust för Karleby

Stina Mattila, stadsdirektör i Karleby, sade tidigare under söndagen att det vore ett hårt slag för staden om Finnair helt slutade flyga till Karleby.

– Flygningarna är ett måste för vår industri. Vår region har starka exportföretag och vi har jobbat hårt för att hålla i gång flygplatsen också innan coronakrisen, säger Mattila.

Mattila framhåller att hon har förståelse för Finnair, men att bolaget också borde tänka på Finlands näringsliv.

– Åtgärder som dessa försvårar också för alla andra som bor i regionen.

Enligt Mattila hade Finnair satt in en ny morgonrutt till Karleby som aldrig hann inledas innan coronaviruset började spridas.

Aktia hjälper dig att tänka framåt

De flesta finländare har idag koll på att hem, fritidsbostad och fordon behöver försäkras för att hålla ekonomin i balans om allt inte går som planerat. När det kommer till personförsäkringar är läget ett annat. Jämfört med många andra länder har Finland ett bra socialskydd och många förlitar sig på att man får tillräckligt stöd för att klara sig ekonomiskt om något allvarligt inträffar. Men hur långt räcker socialskyddet egentligen? Hur påverkas livet om man insjuknar allvarligt och inte längre kan arbeta? Klarar sig familjen ekonomiskt utan en förälder? 9.4.2020 - 00.00

Mer läsning