Finlandssvensk affischgerilla instagrammar kunder i Stockholm

– Ingen har hittills klagat, säger finlandssvenska Patrik Segersven som bygger varumärke för sitt affischföretag med gerillamarknadsföring i Stockholm. Bild: Adam Wrafter

Dramaten, Hötorget, Odenplan... Finländska Artiks vill bli ett namn i Sverige med affischhandel på nätet. Deras metod kallas gerillamarknadsföring.

Simon från streetmodeaffären Junkyard på Gamla Brogatan i Stockholms innerstad är först inte så glad. Det är någon som har ställt ut egna affischer i ram nedanför skyltfönstret på hans affär.

Men ute på gatan stöter han på finlandssvenska Patrik Segersven och två av hans kompisar, Louise och Magnus från företaget Artiks.

Simon Källqvist som driver butik på Gamla Brogatan var nöjd med sitt affischkap. Bild: Adam Wrafter

Det finländskt drivna e-handelsföretaget vill jobba sig in på den svenska affisch- och inredningsmarknaden och delar nu ut affischer i ram på stan i Stockholm. Förbipasserande får gratis ta med sig en inramad affisch. Hundra tavlor går åt om dagen.

– Elefanter! Får man ta den här? säger en kvinna i himmelsblå jacka som inom tre minuter stannar och tar upp den ena inramade elefantaffischen och går med sitt kap neråt mot Centralen.

– Jag gillar elefanter och änglar. Nu åker den här till Göteborg.

Simon från modeaffären töar upp, smart idé. Han tar den andra, en turkos affisch som föreställer en dykande elefant.

– Jag tar in den här på kontoret, säger han. Vi har ingenting på väggarna där.

Känner du till den här sortens kampanjer?

– Jovisst, gerillamarknadsföring. Jag har ju läst marknadsföring själv, säger Simon Källqvist.

Finländskt drivna Artiks driver gerillamarknadsföring i Stockholm. Gissa platsen? Fr.v. Patrik Segersven, Louise Brandrup-Wognsen och Magnus Dahlquist. Bild: Adam Wrafter

Helsingfors nästa

Patrik Segersven och hans team på ett litet kontor på Klara norra kyrkogata har ställt ut tavlor halvt olovligt på stan. Sedan avslöjar de på företagets Instagramkonto var man kan leta rätt på dem. Den som därefter delar sitt kap på Instagram får ta tavlan med sig. Så fungerar marknadsföring via sociala medier.

Magnus Dahlquist som tillsammans med Patrik Segersven driver digimarknadsföringsbyrån Bluebird säger att fysisk marknadsföring på stan absolut ger mera fart åt en kampanj på sociala medier. I november är det dags för nästa kampanj, i Helsingfors.

– Vi säljer egentligen mest i Finland, säger Patrik Segersven, 31, som äger företaget tillsammans med sin bror Henrik Segersven och den tredje bolagsmannen Steffen Suuronen.

Själv har han börjat i affärsbranschen med att studera finans på Hanken i Helsingfors, men sedan mera kommit över på e-handel.

Gerillamarknadsföring - att skapa en jakt på företagets produkter genom sociala medier. Bild: Adam Wrafter

Företaget drivs halvt från Asien

E-handeln är inte bunden till någon geografisk plats, så bolagspartner Suuronen bor i Thailand och bror Segersven i Taiwan. Affischerna trycks och distribueras från Estland och tavelramarna kommer i det här skedet från Kina.

– Jobbigast blir det med tidsskillnaden, säger Patrik Segersven. Men vi försöker hålla våra videomöten när det är morgon här.

Artiks jobbar med en skandinavisk stil bland sina 1 500 affischtitlar och är nu i gång för att ta upp konkurrensen med den svenska marknadsledaren på e-affischer, Desenio. I Sverige har Artiks som mål att nå upp till en omsättning om tio, och i Finland på fyra till fem miljoner euro.

Men varför skulle man köpa affischer på nätet, när man kan köpa dem på Ikea eller Clas Ohlson samtidigt som man köper andra inredningsprylar?

– Då har du samma affischer på väggen som hundratusentals andra. Hos oss får man unika affischer, säger Patrik Segersven, Vi följer också med vad folk går in och söker på vår webbplats, och designar nya affischer utifrån det.

Louise Brandrup-Wognsen jobbar för Artiks kampanj med att ställa ut gratisaffischer på stan. Bild: Adam Wrafter

Helt lätt är det ändå inte att styra kundkretsen.

– Mest söker folk orter, destinationer och kartor att ha på väggen, ler han. Jag förstår inte riktigt varför just det intresserar.

Danska investeringspengar

Artiks med tolv anställda är ett klassiskt uppstartsföretag med en finansiär i bakgrunden. Det är den danska investerarfamiljen Mølholm som sedan 1950-talet har byggt upp inredningskedjan Boconcept. Den har Møholms sålt och plöjer nu ner pengarna via en investeringsfond. Varannan vecka har Artiks lilla kontor möte med dem som står för kapitalet.

Med sin analys av vem som besöker webbplatsen har man också ringat in vem som är målgruppen för inredning med affischer.

– Det är unga kvinnor i åldern 20-30 år, säger Patrik Segersven.

Det råkar ganska väl sammanfalla med en annan e-handel som bröderna Segersven också driver. Webbhandelsföretaget Chloes har sitt huvudkontor i London säljer via webbplatser i 20 länder – hårförlängningar.

Så ni kan egentligen utveckla nya e-affärer med samma målgrupp som ni nu samlar in?

– Ja, till exempel mot heminredningsprylar, ljus och så, säger Patrik Segersven. Men nu är det affischer som gäller.

Gerillamarknadsföring - att skapa en jakt på företagets produkter genom sociala medier. Bild: Adam Wrafter

Beställ Veckans kulturplock!

Ett plock från Kulturen varje fredag i din e-post.

Med sikte på en hållbar framtid – ingenjörerna visar vägen

Mer läsning