Finlands muntraste festival jubilerar

Publikfavoriter. Den romska gruppen Taraf de Haïdouks värmde Kaustbypubliken.Bild: Risto Savolainen

Det finns knappast någon musikfestival i landet som inte uppmärksammar Finlands 100-årsjubileum i år. Men i Kaustby har man förmånen att fira två bemärkelseår: Finlands mångkulturellaste festival, Kaustby Folkmusikfestival, fyller 50 år.

Kaustby folkmusikfestival 10.7–16.7.2017

Årets upplaga av Kaustbyfestivalen har kalastema och bjuder på fest för alla sinnen med musik, dans, regionala mattraditioner – ja till och med bröllop och bröllopsfest med tre brudpar. I myllret bland glada festivaldeltagare och folkmusiker – för detta måtte vara Finlands muntraste festival – kan det utan festivalbok och penna i hand vara krävande att urskilja alla tematiska stråk i den omfattande dukningen.

Även barnen är högprioriterade i Kaustby och Näppärit-fenomenet behöver ingen presentation. I år medverkade även Kulttuuriosuuskunta Uulu från Tammerfors med musiklekskola och workshoppar inom ramen för Lasten Kaustinen. Uulu har ett musiketnologiskt perspektiv på sin verksamhet och bjöd på en energisk, interaktiv konsert för hela familjen.

Framtidens folkmusiker

Årets ensemble, Gájanas från Enare, representerar modern samisk musik. De tre utvalda Showcase-ensemblerna för i år representerar i sin tur olika perspektiv på folkmusik: bluegrass-gruppen Marko Siekkinen & Toivoniemen reservaatti tolkar levnadshistorier, tvillingparet Duo Systrami (fiol & cello) från Sverige är samspelta som attan i både arrangemang och utförande medan ensemblen Perpetuum Lokomobile väljer att beskriva sin musik som ljudlandskap i stället för låtar.

Perpetuum Lokomobile består av de skickliga unga musikerna Juska Ojajärvi, dragspel, Nea-Maria Korpelainen, violin och Minna Koskenlahti, percussion. Mikko Kolehmainen står för gruppens ljudplanering. Trion musicerade med det monotona bruset från en AM-radio som (bak)grund för sina ljudlandskapelser i Café Mondo. Ljudlandskapen och bilderna ensemblen målar upp har en doft av folkmusik och urban minimalism med stänk av Steve Reich och utforskar samtidigt gränslandet mellan konst- och folkmusik.

Elias Lönnrot 2.0

I samband med fjolårets festival hade Kimmo Numminens och Aapo Niininens trubadurprojekt Kalevauva.fi debut på en liten scen utanför Viinitupa. När duon nu återvände till Kaustby var det till ett knökfullt Café Mondo och med en pinfärsk skiva på fickan. Projektet som började som "en rolig grej" har växt till sig rejält.

Kalevauva.fi går ut på att duon spelar lyrik ur folkmun, dvs. texter som man i Lönnrotsk anda har samlat in från vauva.fi:s diskussionsforum. Det finska nätfolkets tankar och berättelser om sex, misslyckade tinderdejtar och annan vardagsdramatik har tonsatts i berättande folkpop-stil till ackompanjemang av gitarr och banjo. Texterna tolkas som folkliga texter utan upphovsmän. Diskussionstrådens rubrik och de oredigerade webbkommentarerna möjliggör att texten kan sjungas i dialogform.

Numminen och Niininen är skickliga melodimakare och deras medryckande refränger och omkväden har hög allsångsfaktor. Detta trots att största delen av texterna är K-18 och innehåller vokabulär som man inte – åtminstone inte utan fniss – skulle våga sjunga med i, allra minst offentligt. Kalevauva.fi har förstås ett bäst före-datum men det är onekligen ett underfundigt och tankeväckande projekt.

Kärt återseende

Årets största internationella gäst Taraf de Haïdouks är den romska musiken förkroppsligad. De romska spelmännen, som kallas lautari, härstammar från den legendariska rumänska byn Clejani med omnejd. Gruppens sammansättning har förändrats i och med att en del av originalmedlemmarna har avlidit och de yngre har fått kliva fram. Gruppen består nu även av tredje generationens spelmän.

I samband med gruppens träff med medier konstaterade de åtta musikerna som medverkar i Kaustby att litet har förändrats trots att musikerna bytts ut. Fortfarande kan ingen noter och musikkulturen, som innefattar ballader och dansanta musikstycken med turkiska influenser, förs ofta vidare från far till son. Nytt är att de tjänar pengar på sin musik men de framträder fortfarande på bröllop och dop i hembyn.

Taraf de Haïdouks besökte Kaustbyfestivalen senast 1994. Tre av de nu tillresta musikerna fanns med i den uppsättning som då bjöd på en upplevelse man minns med värme och förtjusning. Musikerna tyckte det var kallt i Kaustby men väl uppe på scen öppnade man spjället och som från ingenstans, tog den eldiga romska musiken fart.

I en timme bjöd Taraf de Haïdouks på en musikalisk upplevelse i ställvis hisnande fart, som överbryggade både språkliga och musikkulturella barriärer; det går helt enkelt inte att värja sig för gruppens virtuositet och den romska musikens vitalitet och vemod. Framför allt violinmaestro Caliu (Anghel Gheorghe) som musicerar med ett konstant leende på läpparna charmade festivalpubliken.

Kaj Ahlsved

Hur du hittar det bästa lånet för dig

Den som någonsin har tecknat ett lån är förmodligen plågsamt medveten om hur svårt det kan tyckas vara att hitta rätt lån. Vad är det då som avgör om ett lån är bra eller inte? 17.9.2018 - 00.00