Ferrari har hunnit i kapp Mercedes

Regnet gjorde livet krävande för förarna på Hungaroring.Bild: Andrej Isakovic / AFP / Lehtikuva

Enligt mätningar hade Mercedes länge den starkaste motorn men nu verkar det som om Ferrari kommit jämsides, om inte tagit över första platsen. Har allt gått enligt reglerna?

– Vi har fått en rejäl varning, säger Toto Wolff hos Mercedes.

– För efter Hockenheim vet vi att vi inte har den snabbaste bilen längre och vi tycks ha förlorat. Så Ferraris motor är den nya måttstocken.

Valtteri Bottas var i Tyskland bara 0,204 sekunder långsammare i kvalet än Sebastian Vettel.

– Men det var bara tack vare att han körde mycket bra på den tredje delen av banan. I kurvorna såg vi bra ut men på rakorna kunde vi inte hänga med och tappade 0,5 sekunder, erkänner Wolff.

– Det hade vi inte trott men i F1 måste man räkna med allt.

Det finns en viss skepsis kring Ferraris plötsliga styrkebesked. I Monaco var det många diskussioner om batterierna i den italienska bilen. Man misstänkte att motorn fick mer än de tillåtna 160 hästkrafterna via MGU-K.

Man mäter på två ställen, vid vevaxeln och vid batteriet.

FIA kunde inte direkt bevisa att stallet gjort något olagligt men man tvingade ändå Ferrari att ändra mjuk- och hårdvara i systemet.

I Kanada kom den första uppgraderingen av motorn. I Österrike blev alla överraskade av de data som man fick via GPS. Enligt Mercedes och Renault hade den nya motorn 38 hästkrafter mer än den gamla. Ett faktum som man hade lite svårt att förstå var hur Scuderia hade lyckats med det på så kort tid.

Wolff vill inte säga att italienarna har brutit mot reglerna.

– På banor som egentligen skulle passa oss som Silverstone och Hockenheim hade de en mycket bra chassi och när det gällde motorn är det den som vi jämförde oss med, sa dock Wolff enligt ESPN.

– Tekniken i de moderna hybrid teknologin är mycket komplex och man kan knappast övervaka den. Skulle någon var beredd att riskera sitt goda namn och rykte finns det knappast några möjligheter att kontrollera det. Man måste lita deras integritet.  

– Det finns så mycket skepsis och paranoia i den här sporten men man måste kunna lita på att våra konkurrenter och att FIA är neutrala. De som övervakar att reglerna följs har analyserat alla data och fastställt att man inte hittat något felaktigt.

Några som verkligen kan bedöma om den italienska motorn är starkare än för ett par månader sedan är förarna.

– Något är inte som det skall vara, säger Nico Hulkenberg, som kör för Renault.

– Sedan Frankrike har alla som kör med en Ferrarimotor mycket mer kraft och det har blivit mycket svårare för oss att köra mot exempelvis Haas. I kurvorna är vi jämbördiga men på rakorna försvinner de all världens väg.

Hans chef Cyril Abiteboul tror inte att det steg som Scuderia gjort enbart beror på ny hårdvara.

– Vi kliar oss på huvudet när vi ser data från GPS. Det är verkligen konstigt vad de gjort men det betyder inte att det är olagligt.

Frågan som alla vi ha ett svar på är självklart var Ferrari plötsligt hittat så många nya hästkrafter men också varför man inte såg det efter första uppdateringen i Kanada.

– Vi måste snabbt hitta något så att vår motor också blir starkare, säger Wolff.

– Kan vi hitta något i själva motorn eller batteriet? Svaret måste bli ja om vi skall ha en chans att vara med i kampen om VM-titeln. Vi har fått en rejäl varning.

Hamilton snabbast

I tidskvalet inför Ungerns GP var det dock fortfarande Mercedes som höll den snabbaste farten – trots svåra väderförhållanden. Vad som såg ut att bli en solig dag fick en överraskande vändning då regnet började falla på banan i Hungaroring och stallen var tvungna att taktisera och byta däck.

Den slutliga startordningen avgjordes i den sista delen av kvalet då det för en stund såg ut att finländarna skulle ockupera den första startraden. Ferraris Kimi Räikkönen hade stått för dagens snabbaste tid då Mercedes Valtteri Bottas kontrade med ett även bättre varv och rövade åt sig förstaplatsen. Men som så många gånger innan var det Lewis Hamilton som slog till under sitt sista snabba varv och den finländska glädjen blev kortvarig. Pallplatsen gick till britten Hamilton med en skillnad på 0,260 sekunder till Bottas.

– Det är otroligt viktigt med en dubbelledning i startlistan. Lewis var snabbare i sitt sista varv, men han fick även köra senare vilket innebar en mer torr körbana, säger Bottas i C Mores sändning.

För Ferrari och Kimi Räikkönen såg det hela mycket bra ut, nästan till slut. Sebastian Vettel var inte i sin bästa form och startar ur fjärderutan i morgon, men Räikkönen hade alla chanser att ta hem pallplatsen.

– Förhållandena var inte ideala, men bilen var körbar. Jag hade lite otur då jag kom med nya däck in på det sista snabba varvet men hamnade bakom en Haas-bil. Vi hade chansen att ta pallplatsen, men i morgon är en ny dag, kommenterar Räikkönen efter tidskvalet.

I morgon körs Ungerns GP på den 4,38 kilometer långa Hungaroring och fördelen ligger hos Mercedes. Man säger att banan påminner om Monaco utan räcken. Alltså inga långa rakor där Kimi Räikkönen och Sebastian Vettel kan utnyttja sin starkare motor. Loppet kör i gång klockan 16:10.

Fakta

Ungerns GP, preliminär startordning:

1. Lewis Hamilton, Mercedes

2. Valtteri Bottas, Mercedes

3. Kimi Räikkönen, Ferrari

4. Sebastian Vettel, Ferrari

5. Carlos Sainz, Renault

6. Pierre Gasly, Toro Rosso

7. Max Verstappen, Red Bull

8. Brendon Hartley, Toro Rosso

9. Kevin Magnussen, Haas

10. Romain Grosjean, Haas

11. Fernando Alonso, McLaren

12. Daniel Ricciardo, Red Bull

13. Nico Hulkenberg, Renault

14. Marcus Ericsson, Sauber

15. Lance Stroll, Williams

16. Stoffel Vandoorne, McLaren

17. Charles Leclerc, Sauber

18. Esteban Ocon, Force India

19. Sergio Perez, Force India

20. Sergej Sirotkin, Williams

Hur du hittar det bästa lånet för dig

Den som någonsin har tecknat ett lån är förmodligen plågsamt medveten om hur svårt det kan tyckas vara att hitta rätt lån. Vad är det då som avgör om ett lån är bra eller inte? 17.9.2018 - 00.00