Fenomenal körmusik i excellent utförande

Bild: Skivkonvolut

Svenska Erik Westbergs vokalensemble håller hög nivå på skivan med nutida sakral musik.

Nutida kyrkomusik

Chorus Gloriosus

Erik Westbergs vokalensemble. Dirigent Erik Westberg, organist Helena Holmlund. (Studio Acusticum)

På alla tidigare skivor som jag har hört med svensken Erik Westbergs vokalensemble har jag alltid imponerats av den friska klangen, stadgan i rösterna och renheten i framställningen av den mäkta krävande repertoaren. Den senaste skivan, Chorus Gloriosus, med en ännu mera nischad repertoar än tidigare – nutida kyrkomusik – utgör inget undantag. Tidvis har kören en mera undanskymd roll än tidigare (till förmån för orgeln och solisterna), men allt som sjungs görs med imponerande hög kvalitet och de valda styckena håller genomgående hög standard.

Det gäller inte minst öppningsspåret, Sven-David Sandströms mäktiga Te Deum, skrivet som gudstjänstmusik för tacksägelsedagen med lovsång som tema, där orgeln och kören står i ett intensivt och ödesmättat replikutbyte. Kören drivs till sin spets och får ge sitt yttersta, men resultatet är synnerligen vackert när rösterna sträcker sig mot himlens höjd i jublande, triumferande stegringar.

Kenneth Leightons (1929–88) fyrdelade Crucifixus Pro Nobis-svit till engelska 1600-talstexter av Patrick Carey och Phineas Fletcher är mestadels stillsam musik där Rodrigo Sosas vackra tenor pejlas mot orgelfonden. Som mest krävande är avslutande hymnen där sopranerna sjunger som änglar från en molnkant.

James MacMillans Te Deum är också vacker musik och klingar (med sopranen Maria Demérus hjälp) just så majestätiskt som det anstår ett stycke skrivet för att högtidlighålla drottning Elizabeths 50 år på tronen.

I Sofija Gubajdulinas Jauchzt nyttjar tonsättaren inledningsvis arkaiserande kvasigregorianska sångstämmor, som växer sig till stora, klusterliknande klanger i upp till 21 stämmor. Trots att texten är hämtad ur 66:e psaltarpsalmen, begränsar sig kören under en stor del av stycket till att bara sjunga Jauchzt! (Jubla!) i ett otal versioner.

Yoko Onos ex-man, japanen Toshi Ichiyanagis Fantasi för soloorgel bjuder – tillsammans med Gubajdulinas Jauchzt – kanske på det största tuggmotståndet, främst på grund av de sextiotalistiska avantgardistiska spelteknikerna som tas till heders här.

Ichiyanagis stycke tydliggör ändå allra tydligast hur fenomenalt Sveriges största konserthusorgel, Orgel Acusticum vid Musikhögskolan i Piteå (som invigdes 2012 men som alltjämt utvidgas!) klingar i händerna på nyutexaminerade organisten i Brännkyrka församling, Helena Holmlund. Musikhögskolans egen inspelning är förstklassig och återger ett brett register av både orgel- och körklangen.

Wilhelm Kvist Musikredaktör

”Sälj din gamla bostad före du köper ny!”

Fastighetsförmedlingen Kotijoukkue är på alla sätt nyare, fräschare och mer dynamiskt men gamla goda råd och sunt förnuft är fortfarande en av grundstenarna i bobytarbranschen. Än gäller den gamla devisen att sälja sin gamla bostad förrän man köper ny. Ingen vill bli i fällan mellan två bostäder. 1.11.2018 - 09.42