Videokonst väver samman anekdoter om filosofen Wittgenstein och Hollywood-regissören Huston

I Jan Ijäs videoverk stödjer visuell skönhet den intellektuella tes som konstnären driver. Helen Korpak har sett Two wars.

Stillbild ur Jan Ijäs måleriska videoverk Two wars, 2023, filmat med analog 35 mm film.
30.03.2023 18:51 UPPDATERAD 31.03.2023 10:26

Videokonst

Jan Ijäs: Two Wars.
Galleri Heino, Skillnadsgatan 9 (innergården).
Till den 8.4.
Några dagar efter årets Oscarsgala publicerade brittiska The Guardian en kolumn av filmregissören John Boorman, mest känd för kultfilmerna Deliverance (1972) och Zardoz (1974). Den själv femfaldigt Oscarsnominerade nestorn efterlyste en semantisk korrigering: eftersom de flesta filmer inte längre upptas på riktig film utan spelas in digitalt bör de inte kallas ”filmer” utan ”movies”.
Analog film och digitala sensorer producerar enligt Boorman visuellt helt olika resultat: ”film är mjukare och mer mänskligt” än den ”hårda” digitala bilden, till den mån att insatta personer genast kan identifiera vad som är vad.

ANDRA LÄSER