Tallink Silja överger Stockholm och Mariehamn på Åborutten – Viking Line får monopol

Det blåser förändringens vindar på Östersjön. Strax innan Viking Lines trotjänare Amorella gör sin sista resa från Stockholm till Helsingfors i september slutar Tallink Siljas fartyg Baltic Princess gå till Mariehamn och Stockholm.

Tallink Siljas kryssningsfartyg Baltic Princess kommer från mitten av september inte längre att köra till Mariehamn och Stockholm. Den kommer i stället att trafikera Åbo-Kapellskär och anlägga i Långnäs på vägen.
Petra Miettinenpetra.miettinen@hbl.fi
19.08.2022 19:23 UPPDATERAD 22.08.2022 08:27
Tallink Silja slutar trafikera mellan Åbo och Stockholm i höst. Rederiets Åbofärja Baltic Princess får en ny rutt den 13 september och kommer därefter att trafikera linjen Åbo-Kapellskär, och anlöpa hamnen i Långnäs på Åland halvvägs längs rutten.
Orsaken till omläggningen är enligt Tallink Siljas kommunikationsdirektör Marika Nöjd att ett så litet antal passagerare åker enkel väg från Åbo till Stockholm. Till tidningen Åbo Underrättelser säger hon att Tallink Silja hellre satsar på kryssningspassagerarna i Åbo. Förändringen påverkar tidtabellen för Baltic Princess, som i höst kommer att avgå redan klockan 18.30 från Åbo. Fartyget är i Kapellskär klockan 6 följande morgon och tillbaka i Åbo vid 16.30.
Rederiets andra Åbofartyg, Galaxy, gör sin sista Stockholmsresa i början av september. Därefter hyrs hon ut till Holland över vintern, där fartyget ska användas som tillfällig inkvartering för flyktingar.
Det här betyder att Viking Line får monopol på rutten Åbo-Stockholm, där det åländska rederiet har en stark närvaro med sina två nybyggda fartyg Grace och Glory.

En konkurrensfördel

Nyheten om Tallink Siljas ruttförändring kom som en överraskning för kommunikationsdirektören Johanna Boijer-Svahnström på Viking Line.
— Det här ger oss en konkurrensfördel på rutten. Vår största utmaning i dagens läge är ändå det höga bränslepriset. Grace och Glory går på LNG, alltså gas från Norge, och priset på den har inte bara fördubblats utan snarare tredubblats sedan kriget i Ukraina bröt ut, säger Boijer-Svahnström.
Hon berättar att rederiet i juli hade den bästa passagerarvolymen någonsin på Åborutten, tack vare den utökade kapaciteten.
— Sedan Glory anlände i mars och sattes i trafik mellan Åbo och Stockholm har vi slagit rekord på linjen. Att vi nu får monopol på linjen till Stockholm förstärker vår position under vintern, som långt är lågsäsong på sjön, men det handlar ändå om en tillfällig lösning fram till mars, påminner Boijer-Svahnström.

Varannan dag från Helsingfors

I gengäld kommer Tallink Silja att få övertaget på Helsingfors-Stockholm-linjen från slutet av september, då Viking Lines trotjänare Amorella säljs till Italien.
Viking Lines röda Amorella kommer att skifta färg i höst och blir gul när hon blir en del av Corsica Ferries flotta.
— Amorella avgår för sista gången från Stockholm den 17 september och anländer till Helsingfors följande morgon. Därefter kommer vi att tömma henne på vår egendom, det tar nog någon vecka, och sen kör vi ner henne till Medelhavet. Att Amorella skulle säljas var däremot ingen nyhet, det beslutet fattade vi redan när Glory beställdes, säger Boijer-Svahnström.
Därefter har Viking Line kvar bara ett fartyg som trafikerar rutten Helsingfors-Stockholm, Gabriella. Det betyder att det avgår en röd Stockholmsfärja bara varannan dag från Helsingfors framöver.
— Många oroliga passagerare har frågat om Viking Line helt ska lägga ner linjen mellan Helsingfors och Stockholm, men så är det inte. Vi stannar kvar, men med en färja för tillfället, säger Boijer-Svahnström.
Det är rederiet Corsica Ferries som har köpt Amorella för 19,1 miljoner euro. Samma rederi har tidigare köpt Viking Lines gamla fartyg Mariella, som numera heter Mega Regina och kryssar i Medelhavet. Amorella kommer precis som sin föregångare att målas gul när hon ansluts till den nya kryssningsflottan under söderns sol.

ANDRA LÄSER