Fazer vill sälja choklad i USA

Bild: Lehtikuva/Emmi Tulokas

Enligt Kauppalehti har bolaget ännu inte bestämt vilka produkter som lanseras nästa år.

För mer än tjugo år sedan försökte Fazer etablera sig i USA med hjälp av bland annat Mignon-ägg och Fazermint. Men det misslyckades

Nu ska livsmedelskoncernen göra ett nytt försök att inta de amerikanska butikshyllorna, berättar vd Christoph Vitzthum för Kauppalehti. Han ser också exportpotential i havrebaserade produkter som Yosa och Froosh.

Vitzthum säger att valet av kanal betyder allt i USA, en bra produkt och distribution räcker inte. Förpackningar måste designas på ett annat sätt än i Finland för att väcka andra associationer.

– Produkten och varumärket måste ha en bra historia, säger han till KL.

Utöver USA är Fazer också intresserat av nya marknader i Kina och Mellanöstern.

Yrkesexamen från Prakticum öppnar många dörrar

Studier vid Yrkesinstitutet Prakticum ger nycklar till arbetslivet. Samtidigt kan det också vara en smidig inkörsport till fortsatta studier vid en yrkeshögskola. 4.12.2019 - 00.00

Mer läsning