Fazer vill sälja choklad i USA

Bild: Lehtikuva/Emmi Tulokas

Enligt Kauppalehti har bolaget ännu inte bestämt vilka produkter som lanseras nästa år.

För mer än tjugo år sedan försökte Fazer etablera sig i USA med hjälp av bland annat Mignon-ägg och Fazermint. Men det misslyckades

Nu ska livsmedelskoncernen göra ett nytt försök att inta de amerikanska butikshyllorna, berättar vd Christoph Vitzthum för Kauppalehti. Han ser också exportpotential i havrebaserade produkter som Yosa och Froosh.

Vitzthum säger att valet av kanal betyder allt i USA, en bra produkt och distribution räcker inte. Förpackningar måste designas på ett annat sätt än i Finland för att väcka andra associationer.

– Produkten och varumärket måste ha en bra historia, säger han till KL.

Utöver USA är Fazer också intresserat av nya marknader i Kina och Mellanöstern.

Annons: Förvaringstjänster ny nisch för Grabbarna Flytt

Finlandssvenska företaget Grabbarna Flytt har på sina fem år vuxit så det knakar. Förutom flyttservice och logistiska tjänster åt både privathushåll och företag kan man som nyhet nu också erbjuda förvaring. 14.2.2020 - 10.44

Mer läsning