Fazer vann PR-tävling – med syrsbröd

De nederländska syrsorna är malda och utgör ungefär 3 procent av brödet.Bild: Fazer

I år deltog över 2 500 bidrag i den internationella tävlingen SABRE Awards.

Det PR-koncept som byggts upp kring Fazer syrsbröd gav en förstaplats. Fazer var först i världen med att lansera ett insektsbröd i butikerna i november 2017.

Redan i lanseringsskedet fick brödet uppmärksamhet i inhemska och utländska medier, och brödet fick publicitet på alla kontinenter förutom Antarktis.

– Idén om insektsmat, det kommunikativa innehållet och vårt teams entusiasm skapade en snöbollseffekt som överträffade alla våra tidigare publicitetsrekord, säger Leena Majamäki, kommunikationsdirektör i Fazer-koncernen, i ett pressmeddelande.

Ett syrsbröd innehåller 70 hussyrsor och uppges vara en bra proteinkälla.

Hur du hittar det bästa lånet för dig

Den som någonsin har tecknat ett lån är förmodligen plågsamt medveten om hur svårt det kan tyckas vara att hitta rätt lån. Vad är det då som avgör om ett lån är bra eller inte? 17.9.2018 - 00.00