Färska upplagesiffror: HBL fortfarande störst i Svenskfinland

Bild: HBL-arkiv

Det är fortfarande tufft läge för KSF Media men ljusglimtarna ger besked om att kursen är rätt.– Vi ska fortsätta leverera en bra papperstidning och hitta nya läsare digitalt, säger vd Anna Hellerstedt.

Hur går det för Hufvudstadsbladet? Och Västra Nyland? Och Östnyland?

Det är frågor som Anna Hellerstedt, vd för mediekoncernen KSF Media, får var hon än rör sig. Nu i maj har mätinstitutet Media Audit Finland uppdaterat sina upplagesiffror och Hellerstedt granskar dem med intresse.

– Det är tydligt att hela branschen har samma utmaning vad gäller upplageutvecklingen. De få tidningar som uppvisar en positiv utveckling gör det tack vare en stark utveckling av sina digitala prenumerationer, säger Hellerstedt.

Bland 6-7-dagars tidningarna dominerar Helsingin Sanomat med en totalupplaga på 332 717 exemplar. Totalupplagan inbegriper både den tryckta tidningen och digitala utgåvor. Tidningsjätten lyckas med bedriften att öka sin totalupplaga med 2,4 procent. Grön siffra alltså. När man ser på vad den helhetssiffran innehåller finner man att den stora ökningen kommer från det digitala där HS ökar med hela 11 procent.

Hellerstedt fortsätter att studera siffrorna:

– Trots utmaningarna är jag glad att se att HBL är den överlägset största tidningen i Svenskfinland. Dessutom har HBL en digital upplaga som i princip är tre gånger större än någon annan svenskspråkig tidning i Finland.

Hufvudstadsbladet har enligt den senaste mätningen en totalupplaga på 29 513 ex. Nedgången är 4,8 procent. Om man ser enbart till papperstidningen är nedgången större, 8,8 procent. Det kan jämföras med 5,7 procent för HS.

– Under 2019 gör vi ett antal satsningar för att växa digitalt, bland annat har vi börjat ta betalt för vårt innehåll på nätet.

Hellerstedt granskar också de andra finlandssvenska tidningarna i samma kategori. Vasabladet har en totalupplaga på 15 553 exemplar, vilket är en nedgång på 3,7 procent. Tittar man enbart på den tryckta tidningen är nedgången större, 7,1 procent.

– KSF Medias möjlighet att vända till en positiv upplageutveckling handlar om att få fart på våra digitala prenumerationer samtidigt som vi fortsätter att leverera en gedigen papperstidning, säger Hellerstedt.

VN bäst i klassen

Västra Nyland och Östnyland då, som utkommer två dagar i veckan på papper?

– Västra Nyland är bäst i klassen när det gäller de svenskspråkiga tidningarna, säger Hellerstedt hoppfullt.

VN har en totalupplaga på 6 527 exemplar, vilket är en nedgång på två procent. Motsvarande siffror för Östnyland är 5 732 ex, och en nedgång på 3,4 procent.

VN:s chefredaktör Marina Holmberg är "jätteglad över att nedgången stannat av".

– Det är kanske ett tecken på att vi hittat en profil som tilltalar våra läsare. Vi får positiv respons över att vi är så lokala i vår rapportering.

Årligen görs läsarundersökningar och läsarnas önskemål kan sammanfattas så här: lokala nyheter och evenemang.

– Det lyssnar vi på men naturligtvis är det inte bara det som styr oss utan vi gör också andra typer av relevanta samhällsgranskningar. Nu senast har vi skrivit mycket om psykisk ohälsa bland unga.

Lokaltidningarna i KSF Media har inte haft resurser att satsa stort på det digitala tidigare men från och med 2019 har man fokus på den digitala affären.

– Och det ger resultat. I april växte den digitala upplagan för VN:s del med hela tio procent, säger Holmberg.

Trädgårdsstaden har kvar sin charm

På 1950-talet gjorde den moderna trädgårdsstaden Hagalund finländsk stadsplanering världsberömd. I dag är det både gammalt och nytt boende som får bostadsköpare att vända sina blickar hitåt. 3.9.2019 - 09.17

Mer läsning