Färdcentral oroar i Grankulla och Hangö: "Vi kan inte ta risker för dem som är mest utsatta"

Färdtjänsten väcker många frågor i de västnyländska kommunerna. Bild: Ksf-Arkiv/Kristoffer Åberg

Den nya Färdcentralen Västra Nyland stöter på patrull då Grankulla utöver Kyrkslätt ställer sig tvekande till en medverkan. Lojo och Hangö fattade ett beslut att dra sig ur helt och hållet från färdcentralen.

För drygt en vecka sedan beslöt social- och hälsovårdsutskottet i Grankulla och grundtrygghetsnämnden i Hangö att städerna ska gå med i Färdcentralen Västra Nyland, som ska ha hand om skjutsar för seniorer och personer med funktionsnedsättning.

Nu har städernas stadsstyrelser ändå beslutat att utnyttja övertagningsrätten, vilket innebär att styrelserna har rätt att ta över behandlingen av ett ärende där en lägre instans i kommunens organisation har fattat ett beslut. Det har man alltså gjort i Grankulla.

– Vi har fått en skrivelse av stadens handikappråd där man uttrycker missnöje över den nya färdcentralen. Vi vill höra ledningen för den nya färdcentralen för att få rätt bild av läget. Det har gått väldigt snabbt och jag är inte övertygad om att färdcentralen är en bra lösning. Vi vill diskutera och höra ledningens syn innan vi fattar ett beslut, säger stadsstyrelsens ordförande Veronica Rehn-Kivi (SFP).

Grankulla stadsstyrelse sammanträder nästa gång den 15 februari.

"Upplagt för problem"

Också i Hangö ställer man sig tveksamt till den nya färdcentralen. På måndag fattade Hangö stadsstyrelse ett beslut att inte gå med färdcentralen.

– Färdcentralen väckte många frågor. Det är ett faktum att ingen av våra taxiföretagare i Hangö är uppkopplade till den nya centralen. För Hangös del skulle det ha betytt att en kund som är beroende av färdtjänsten behöver vänta drygt en timme eftersom bilen kommer från Raseborg. Med de priser som är uppsatta så är det olönsamt för en taxiföretagare i Raseborg att köra en kort tur till Hangö, säger stadsdirektör Denis Strandell.

Lojo drar sig ur

Förra veckan beslöt social- och hälsovårdsnämnden i Lojo att man helt och hållet drar sig ur färdcentralen. Enligt nämndens ordförande Maaret Laine (SDP) fanns det för många osäkerhetsfaktorer, vilket blev avgörande.

– Vi ser inte att det i det här läget är vettigt att gå med i färdcentralen. Det finns inga garantier för att skjutsarna skulle fungera som de ska och de ekonomiska villkoren var inte heller bra. Vi ville fatta ett självständigt beslut i Lojo, säger Laine.

Inleder på tisdag

Den nya färdcentralen inledde sin verksamhet den 2 februari

Ursprungligen var det tänkt att färdcentralen skulle betjäna 10 städer och kommuner i Nyland från Esbo till Hangö.

Nu har Esbo, Sjundeå, Ingå, Raseborg och samkommunen Karviainen, som består av Högfors och Vichtis, gett grönt ljus för medverkan. Karviainens beslut har överklagats. Kyrkslätt och Grankulla är tveksamma medan Hangö och Lojo dragit sig ur helt och hållet.

Artikeln uppdaterad 2.2, kl.12.20 med Hangös beslut att dra sig ur färdcentralen.

Läs också:

Kyrkslätt nobbar ny färdcentral: "Klumpigt och ringa besparingar"

Upphandling av färdtjänstens förmedlingscentral väcker kritik: "Ett spel för gallerierna"

Taxichaufförer rasar mot ny färdtjänst: "Billigt på bekostnad av service"

Beställ Veckans kulturplock!

Ett plock från Kulturen varje fredag i din e-post.

Bred efterfrågan på stugor gynnar den som vill sälja

Mer läsning