Folkets båt är också tävlingsseglarnas

Folkbåten är en traditionell familjebåt men används även för tävling. Erfarna folkbåtsentusiaster och några utländska gäster tävlar i folkbåts-FM i Helsingfors under helgen i Helsingfors.

Lätt att hantera, krånglig att segla väl. Familjevänlig för dagsutflykter, men också en tävlingsbåt. Folkbåten har många olika egenskaper och de seglar den traditionella klassen har många olika adjektiv för att beskriva båten.

Fakta

Folkbåten

Grunden lades av Sven Salén och ritningarna utarbetades av Tord Sundén.

Första folkbåten sjösattes den 23 april 1942.

Folkbåten är 764 centimeter lång, 220 centimeter bred och har en minimivikt på 1930 kilogram.

Namnet har sitt ursprung i det tyska ordet "Volkswagen".

År 1961 grundades det finländska folkbåtsförbundet.

Folkbåts-FM har officiellt tävlats sedan 1967.

I Finland finns i dagens läge cirka 200 folkbåtar.

Källa: Folkbåtsförbundets hemsida.

Utanför Melkö i Helsingfors används folkbåten för närvarande helt och hållet för tävling då Suomalainen Pursiseura ordnar nationellt mästerskap. Folkbåts-FM har tävlats sedan 1967 och i år deltar 23 båtar i regattan som inleddes i soligt, men relativt vindfattigt väder.

FM sträcker sig över hela helgen och totalt seglas högst nio starter. Då HBL följde med fredagens seglats ute på havet var det båten Ella med besättning, ledd av skepparen Stefan Westerlund, som segrade i mästerskapens andra start.

– Vi seglade riktigt bra i dag, jag tror vi ligger tvåa för tillfället med jämna poäng med Pärske som har Roope Heikkilä som skeppare, berättar Westerlund efter att båtarna tagit i land tidigare än planerat – den sista starten inhiberades på grund av att vinden avtog.

– Väderförhållandena var krångliga i dag. Vi hade lätt vind och krångliga vågor.

– Vinden skiftade stort, vilket innebär att förhållandena varken var enkla eller hemskt rättvisa. Jag förstår arrangörernas beslut att avbryta, kompar skepparen på Kajsa, Göran Weber.

Weber och hans besättning skulle ändå ha velat fortsätta segla, eftersom de efter en något svår inledning hittade farten.

– Första starten gick otroligt bra, vid sista kryssrundningen låg vi trea, hack i häl efter de två första båtarna. Då märkte vi att spinnakerfallet hade gått sönder och vi fick inte upp den. Då ger man ju fördel åt de andra, vilket inte var så lyckat.

Enligt Weber åkte Kajsa runt bland medtävlarna inför den andra starten och frågade ifall någon hade en speedbom att låna – vilket en besättning var redo att göra. Men då klev en estnisk besättning fram och erbjöd hjälp.

– De sade att "hej, vi har en sådan här teleskopgrej" och gav oss en käpp man kunde förlänga upp till sju meter. Då lyckades gastarna plocka ner spinnakerfallet från masten och vi kunde tävla igen. Det var ganska häpnadsväckande eftersom jag aldrig trodde att det skulle lyckas.

– Vi tappade dock lite koncentrationen i och med härvan och startade åt fel håll och fick jobba upp oss, skrattar Weber.

Tee Chee, ledd av skeppare Peeter Välkmann, är en av de tre estniska båtar som deltar i FM. Bild: Niklas Meltio

Långa anor och passionerade seglare

Både Ellas och Kajsas besättningar har en lång erfarenhet av folkbåtar. Westerlund började segla folkbåt eftersom hans farfar ägde en och Weber säger att han en gång i tiden av en slump valde att skaffa sig en folkbåt i trä. Klassen har längs med åren blivit viktig för dem båda och sjöbjörnarna beskriver den utan eufemismer men ömt.

– Folkbåten är sympatisk och kombinerar trä och plast. Den är inte så tung att segla, men nog krånglig då det handlar om en tung båt med för lite segel. Så är det ju ett mycket roligt gäng som seglar, berättar Westerlund.

– Det är speciell känsla under dessa regattor. Man kämpar som fasen ute på banan men efteråt pratar man strunt och har det trevligt, säger Weber.

Runtom i världen finns det nästan 2 000 folkbåtar, varav ungefär 200 i Finland, enligt folkbåtsförbundet. Tillsammans med Sverige, Danmark och Tyskland är Finland en av de största folkbåtsnationerna.

Det var svensken Sven Salén som lade fram idén till folkbåten och Tord Sundén som stod för entypsbåtens ritningar. Den första folkbåten sjösattes år 1942.

– Tanken var att skapa en båt som var familjevänlig – det tyder ju namnet folkbåt också på. Det började alltså på 40-talet och länge byggdes folkbåten i trä. Under 60-talet var folkbåten den vanligaste familjebåten ute i skärgården, berättar Weber.

– I slutet på 70-talet började man sedan tillverka den i glasfiber och man skapade regler för att trä- och glasfiberbåtarna skulle vara någorlunda jämnstarka.

I dag föredrar de seglare som tävlar för seger glasfibertypen, men att tävla med träbåt är inte hopplöst, säger Weber. Själv valde han att byta från trä- till glasfiberbåt då glasfiberbåtarna passerade till höger och vänster.

– Den händer fortfarande att träbåtar klarar sig riktigt bra. Det varierar då en del träbåtar är mer byggda som semesterseglare och vars trim inte är optimerad för kappsegling.

– Viktskillnaden mellan trä- och glasfiberbåtar kan vara ganska stor då en träbåt som legat i vatten hela sommaren kan ha sugit i sig 100 kilogram vatten.

Hanna Pekkola och Philip Zilliacus ingår i besättningen på Kajsa. Bild: Niklas Meltio

Estniska gäster

Folkbåtstävlingarna som seglas i Östersjön lockar ofta internationella deltagare. År 2016 ordnades det inofficiella VM Gold Cup i Helsingfors och där seglade besättningar från en handfull olika länder. Årets FM är öppet för alla och av de 23 deltagande båtarna är tre utländska – samtliga från Estland. Två av gästerna från söder har kommit till Helsingfors för att ta reda på vilken generation av familjen Köösel är bäst på folkbåtssegling.

– Jag tävlar med min bror Kristjan i båten Greta och pappa Mikk är skeppare för båten Jonna. Vi har aldrig tävlat mot varandra förr så detta är intressant och roligt, berättar Liise Köösel.

– Vi hade en rätt så bra dag och kom ganska nära pappa, skrattar hon.

Enligt Köösel har pappa Mikk i femton år deltagit i tävlingar i Finland och nu var det dags för de yngre i familjen att åka med. Bland seglarna med relativt hög medelålder är syskonparet en frisk vind.

– Vi är klart yngst här, det kan man lätt konstatera. Men det är okej och vi klarar oss. Ifall vi inte kommer sist i någon start tycker jag vi lyckats väl.

De flesta av båtarna i folkbåts-FM var glasfiberbåtar men med fanns även några i trä. Bild: Niklas Meltio

Göran Weber rekommenderar kappsegling för alla med folkbåt, också träbåtsägare. Bild: Niklas Meltio

Hur du hittar det bästa lånet för dig

Den som någonsin har tecknat ett lån är förmodligen plågsamt medveten om hur svårt det kan tyckas vara att hitta rätt lån. Vad är det då som avgör om ett lån är bra eller inte? 17.9.2018 - 00.00