Facebook ökar i popularitet bland äldre

Facebook är först ut i vår serie om de största sociala medierna just nu. Bild: Richard Nordgren

Facebook är världens mest använda sociala medium. Facebook används främst för att interagera med vänner, hitta olika evenemang och delta i olika grupper.

Facebook är den sociala medieplattformen med flest aktiva användare. Åldersgruppen som globalt är mest aktiv på Facebook är 18- till 45-åringar. Allra populärast är Facebook bland 20–30-åringar, men populariteten bland den högre medelåldern ökar.

HBL går igenom de största sociala medierna.

Syftet är att förklara plattformarna för dem som är osäkra på hur de fungerar och undrar varför folk använder dem.

Vi tittar på Facebook, Twitter, Instagram, Snapchat och Tiktok.

Andra populära sociala medier är Whatsapp, Youtube, Linkedin, Pinterest, Flickr och Telegram.

Facebooks huvudfunktioner är att publicera inlägg som kan vara text, bilder och videor. Dessa inlägg kan publiceras antingen offentligt, då har vem som helst på nätet möjlighet att se inlägget och alla som använder Facebook kan kommentera och gilla-markera inlägget. Man kan också ställa in så att inlägget endast kan ses av ens vänner på Facebook.

På Facebook kan varje användare skapa grupper, både slutna och öppna. Öppna grupper kan vem som helst gå med i och publicera inlägg. I slutna grupper krävs tillstånd av gruppens administratörer för att gå med. En öppen grupp på Facebook är till exempel Finlandssvenska ord och uttryck.

På Facebook har varje användare en egen profil. I profilen fyller man i information om sig själv som man vill att ska vara synlig, bland annat kan man skriva vilka skolor man gått i och vilket yrke man har. Profilinformationen går att redigera när man vill. På profilsidan syns också alla inlägg som man själv publicerat samt bilder man laddat upp på Facebook. Inläggen och bilderna går att ta bort om man vill.

Redan när man registrerar sig som användare föreslår Facebook personer som man kanske känner, till dem och andra kan man skicka en vänförfrågning till. Man blir vän med användare på Facebook genom att acceptera vänförfrågan. Facebook fortsätter rekommendera användare att bli vän med utifrån de vänner man redan har. Det är inte nödvändigt att acceptera alla som skickar en vänförfrågning, det är säkrast att endast acceptera användare som man känner.

På Facebook går det att skicka privata meddelanden till både vänner och andra som använder Facebook via chattfunktionen Messenger. Använder man Facebook som app på sin smarttelefon krävs det att man laddar ner Messenger-appen också för att kunna chatta.

Ingångssidan på Facebook är ett flöde. Flödet kan beskrivas som en samlingsplats där inlägg som Facebook tror intresserar en visas. Inlägg från vänner visas på flödet, speciellt inlägg från sådana vänner som man ofta brukar kommentera, gilla eller skriva privatmeddelanden till. Flödet visar också inlägg i grupper man är med i samt inlägg som ens vänner har reagerat på genom att till exempel kommentera eller gilla. I flödet visas också reklam i form av sponsrade inlägg från olika aktörer. Man navigerar i flödet genom att skrolla.

De flesta företag och nyhetsförmedlare samt många kända personer har egna Facebooksidor. Dessa sidor kan man inte bli vän med, men de går att gilla och följa. Gillar man en sida kommer inlägg som publiceras på sidan också visas i ens flöde. Till exempel kan man gilla och följa HBL:s Facebooksida Hbl-Hufvudstadsbladet. Då syns en del av nyheterna som HBL delar på Facebook i ens flöde.

Vill man ta bort sitt konto på Facebook eller redigera sekretessinställningarna går det att göra under inställningar och sekretess, som hittas i användarpanelen längs till höger både i appen och på webben. Informationen om hur man tar bort sitt konto och ändrar inställningar finns på svenska ifall man har ställt in appen på svenska.

Social medieplattform för att dela inlägg, nyheter, bilder, video, evenemang och interagera med vänner.

Grundades 2004

Grundades av Mark Zuckerberg, Dustin Moskovitz, Chris Hughes, Eduardo Saverin

Vd: Mark Zuckerberg

2012 köpte Facebook upp Instagram

2013 köpte Facebook upp Whatsapp

Antal aktiva användare per månad 2019: cirka 2,5 miljarder

Åldersgräns: 13 år

Källa: Facebook, Statista

Börja använda Facebook:

Börja med att antingen ladda ner Facebook-appen på din smarttelefon eller gå till webbsidan Facebook.com ifall du vill använda Facebook på en dator. Registrera dig sedan som användare. Facebook kommer bland annat be dig fylla i namn, ålder, e-postadress och lösenord.

Skicka vänförfrågningar till bekanta på Facebook för att kunna läsa deras inlägg och skapa kontakt med dem. Börja följa sidor som intresserar dig, till exempel Hbl-Hufvudstadsbladet. Gå med i grupper som intresserar dig. Gilla, kommentera och skriv egna inlägg. Kom ihåg att redigera sekretessinställningarna så att inlägg du vill att bara dina vänner ser inte är offentliga för alla.

Aktia Aktiecertifikat Renare Europa ger tidsenlig diversitet åt placeringsportföljen

Mer läsning