– Om Ringen var en film skulle Rhenguldet vara animationen i början. Karaktärerna är delvis desamma som i de senare delarna, men i prologen är de ännu oskyldiga och okunniga. Ingen är ond eller god i sig själv, men de präglas av sina erfarenheter längs vägen. Alberich mobbas och blir ond. Rhendöttrarna är inga illvilliga förförerskor, utan snarare omogna tonårsflickor, som retas och agerar oaktsamt, utan att förstå att deras handlingar sårar och har konsekvenser. Framför allt växer medvetenheten hos alla längs vägen och därmed ansvaret.
Den växande medvetenheten är något som regissören Anna Kelo valt att ta fasta på i regiarbetet i Nationaloperans nya uppsättning av Richard Wagners
Nibelungens ring, där första delen har premiär på fredag. Bland annat har hon beskrivit sin läsning som en tidsresa genom mänsklighetens historia.
– I Valkyrian och Siegfried växer karaktärernas medvetenhet stadigt och detsamma har skett under mänsklighetens hela historia. För bara femtio år sedan hette det ännu att tobak är hälsosamt och att plast är världens bästa material. I dag vet vi att så inte är fallet, för att vi har blivit mera upplysta.