Alla spårvagnar och metrotåg står stilla torsdag och fredag. Det här sker efter att Helsingfors stadsstyrelse klubbat igenom ett förslag som enligt förarna vid Helsingfors stads trafikverk (HST) inte motsvarade vad parterna kom överens om i våras.
Stadsstyrelsen bifaller ledningens förslag att spjälka upp det som i dag är Helsingfors stads trafikaffärsverk. Förarna ska jobba för ett nytt kommunalt aktiebolag, medan de som förser vagnarna med spår och skaffar material – infrastrukturen, som den kallas – stannar kvar.
En av de över 300 förare som vägrar jobba är Milla Leino, som har kört spårvagn i sex år.
Varför strejkar ni?
– Den främsta anledningen är att ledningen har talat om att göra en sak, men när vi nu grävt djupare i deras förslag har det visat sig att de inte berättat hela sanningen. Tanken var att både metron och spårvagnarna skulle bolagiseras, men nu vill de då lämna metron utanför. Vi bad om en ny redovisning vilket inte ledde någon vart.
– De som driver på för bolagisering spelar oschyst. De har förlorat sin trovärdighet i våra ögon.
Vilka konsekvenser skulle bolagiseringen få för er?
– De högsta cheferna har sagt att det inte skulle påverka vårt arbete på något sätt. Fast lämnas metron utanför bolaget stannar hälften av pengarna kvar. Då lär det inte dröja länge förrän någon konstaterar att spårvagnstrafiken inte är lönsam, och så har de plötsligt en anledning att skära ned på personalsidan "av produktionstekniska skäl", eller vad det nu heter så där fint.
Hur väl upplever du att ledningen har lyssnat på dig som anställd?
– Jag har litat på facket som sköter förhandlingarna för vår del. Först när det kom fram att det pågår fuffens, och att allt kanske inte är som det ser ut, blev jag orolig. Vi vet inte längre vad HST:s ledning har planerat. Jag tror att pengarna är det som till slut avgör.
– När allt kommer omkring är jag och andra oroliga för att mista våra jobb. Vi vet inte längre vad ledningen har planerat.
Vad hoppas ni att strejken leder till?
– En ny redovisning av förslaget – och att det stoppas i stadsfullmäktige.
– Strejken kommer att ha stor inverkan på trafiken. På Skatudden och Busholmen går inga bussar, där är spårvagnarna det enda kommunala trafikmedlet. Vi vill inte att passagerarna drabbas men nu såg vi inget annat alternativ än att ta vårt pick och pack och stänga ned.
Om inget händer, går ny då i ny strejk?
– Det vet jag inte. Det är inget som facket informerat om i alla fall. Vi tar en sak i sänder, vi gör det här och ser vad det leder till.
Hållpunkter på vägen till aktiebolag
Den 22 september röstar Helsingfors stadsfullmäktige för eller emot stadsstyrelsens förslag.
Om beslutet klubbas igenom blir en del av HST ett kommunalt aktiebolag den 1 januari 2022.
ANDRA LÄSER

Vladimir Putin
Var Putins dubbelgångare på besök i Mariupol? Suspekt, säger forskaren
20.03.2023 17:53

Komedi
Komikern Al Pitcher blev utstirrad på Finlandsbesök: ”Jag trodde jag skulle dö”
19.03.2023 18:06

Konst
Unik tavla av Edelfelt under klubban – svenskt auktionsverk hoppas att museer i Finland visar intresse
20.03.2023 18:10

Kultur och nöje
”Det här är nivån som På spåret-tittare är vana vid” – Janne Grönroos på plats när Hengaillaan-segraren korades
19.03.2023 12:39
