Ingenting kan stoppa elbilen

Elbilens genombrott står inför dörren. 2018 väntas anstormningen av tiotals "folkliga" elbilar. På Parkkisähkö på Drumsö har man svaret på frågan: Elbilen kommer, är du redo?

Vi är redo. Jiri Räsänen, vd för Parkkisähkö, står beredd inför elbilarnas väntade anstormning 2018.
– Javisst. Finland är unikt, vi har en miljon parkeringsplatser som är försedda med eluttag, säger bolagets vd Jiri Räsänen.
A och O för den som tänker skaffa en ren elbil är att det finns tillräckligt med laddningskapacitet. Om man råkar ut för "soppatorsk" – det vill säga att bränslet tar slut i en bil med förbränningsmotor – är det för jäkligt, men det går att åtgärda.
Händer det med elbilen är det bara att kalla på bogserhjälp. Att det inte är så "bara" bevittnade jag en eftermiddag på Västerleden. En polispatrull spärrade av ena körfilen medan bogserbilen tog hand om Teslan. Under tiden stod bilkön stilla från Gräsviken till Hanaholmen ...
Parkkisähkö koncentrerar sig på att leverera laddningsutrustning till bostadsaktiebolag, parkeringshus och överhuvudtaget platser där bilarna normalt står länge parkerade.
– Om du har en elbil och egen villa så är det ju bara att knalla till Biltema efter en trefasstöpsel och be en elmontör installera den. Men om det gäller ett bostadsbolag, hyreshus eller kontorshus blir det genast mer komplicerat, säger Jiri Räsänen.
– Vem får ladda bilen, vem skaffar apparaturen, hur betalar man för strömmen, vem planerar, vem tar ansvaret, räknar Räsänen upp en del av de frågor som snabbt hopar sig.
– Det är här vi kommer in i bilden. Vi tillhandahåller ett komplett servicepaket. Vi gör elplaneringen, står för apparaturen, installerar systemet och vi sköter underhållet och faktureringen. Om aktieägaren eller hyresgästen har frågor eller problem så vänder de sig till en aktör, till oss.
Ur konsumentens synvinkel är konceptet enkelt. Parkkisähkö installerar och riggar upp rätt antal uttag. Fastighetsbolaget behöver inte göra några investeringar. Elbilens ägare betalar en fast avgift om 12 euro per månad + moms + den el bilen konsumerar.
– Det innebär att laddningssystemet i huset är enhetligt. Vårt system reglerar belastningen dynamiskt så att det utjämnar konsumtionstopparna. Om man bygger upp ett system med tanke på en konsumtionstopp som inträffar en gång om året så blir investeringen tio gånger dyrare.
– Husbolagens nuvarande elkablar hinner till i 95 procent av fallen.
Bilägaren får en egen sladd som kan användas i garaget där hemma, på jobbet eller på allmänna parkeringar. Stöpseln är försedd med ett chipkort som identifierar användaren och den förbrukade elströmmen faktureras automatiskt.
– Vi intresserar oss för alla de platser där bilarna står länge parkerade, så kallad parkeringsladdning. I snitt står bilen parkerad 23 timmar i dygnet.
Parkkisähkö utnyttjar den infrastruktur som redan finns exempelvis på husbolagets parkeringsplats.
– Det finns minst en miljon parkeringsrutor i vårt land som redan är elektrifierade. Vi har utvecklat en intelligent laddare som får plats i samma box som det nuvarande eluppvärmningsuttaget. Den är väldens minsta elbilsladdare och den står dessutom i kontakt med molnet.
– Det talas mycket om snabbladdning. I själva verket är det långsam eller halvsnabb laddning bilisterna behöver allra mest.
Räsänen tycker att begreppet "långsam laddning" är missvisande.
– Om du vill snabbladda bilen tar det i allmänhet fyrtio minuter. Då räknar vi med att du måste göra en fem minuters avstickare till snabbladdningspunkten, ladda i trettio minuter och köra tillbaka fem minuter. Om du laddar bilen "långsamt" hemma i garaget över natten tar det fyrtio sekunder av din tid. Tjugo sekunder att ta fram kabeln och sticka in stöpseln och tjugo sekunder att dra ut den och packa ihop den.
– I det senare fallet offrar du inte av din egen tid och det är det som räknas.
Räsänens argument vänder upp och ner på begreppen. Att offra fyrtio minuter på en "tankning" under arbetstid är mycket, men om bilen laddar medan ägaren sover eller är på jobbet är det egalt om det tar tre, fyra, fem eller åtta timmar.
Snabbladdningsställen kommer givetvis att behövas. Bilarnas räckvidd mellan laddningarna är nu 100 – 500 kilometer. Den som tänker sig en färd mellan Helsingfors och Uleåborg måste förstås pausa även av andera orsaker. Nu hinner man gott och väl äta en wienerschnitzel, skriva några mejl och kanske handla i bensinmackens snabbköp.

"Bara Rolls Royce"

Elbilsmarknaden kommer att explodera på samma sätt som nu platt-tv:n slog ut låd-tv:n, fast inte riktigt lika snabbt.
– Jag tror att ingen annan än Rolls Royce och Maserati tillverkar bilar med förbränningsmotorer mera 2030. Redan om fem år är elbilen fördelaktigare än den traditionella och 2028 hittar du knappt bränslebilar mer., säger Räsänen.
Heikki Suonsivu är tillsammans med Jukka Järvinen Parkkisähkös grundare. Han vet att laddningsplatserna är en förutsättning för elbilens expansion.
– Undersökningarna visar att intresset för att köpa en elbil ökar sex-tjugofaldigt om den tillfrågade har en möjlighet att ladda bilen på sin egen parkering. 2019 förutsätter EU att alla husbolag kan erbjuda trefaskoppling.
Bilar och batterier utvecklas i rasande fart. Suonsivu har kört elbil i flera år. Den egna är Nissan Leaf med 24 kW:s batteri. Tidigare i höstas körde han till Levi med den nyare modelle som har ett 25 procent effektivare batteri.
– Med min bil hade det inte gått, men med det nya batteriet var det inga problem. Sju gånger fick jag stanna och ladda.
Suonsivu har också tillgång till en Tesla. Med den hinner han knappt gå på toan och dricka en kopp kaffe innan den har laddat batteriet till 80 procent så att den klarar ytterligare 300 kilometer.
– När jag skaffade elbilen behöll jag först min gamla Lexus. Efter nio månader räknade jag att jag hade kört två gånger med den. Eftersom jag också kunde ta mig till stugan med elbilen så sålde jag den gamla.
– Den är skojigare, tystare och snabbare. Speciellt i omkörningar är accelerationen mycket bättre. Elbilen sticker i väg direkt. Till modellåret 2018 har alla stora tillverkare utlovat elbilar.
– År 2018 upplever vi det stora genombrottet med Tesla 3 och flera andra märken, förutspår Suonsivu.
Elbilarna kommer att konsumera en gigawatt, men eftersom nästan alla laddas under natten innebär det en balansering av nätet så elbilarna kräver inte ett nytt kärnkraftverk, som onda tungor låtit förstå.
– För konsumenten kommer bränslekostnaderna att uppgå till en femtedel av de nuvarande. Det vill säga ca två euro/100 kilometer. På några år förtjänar man in prisskillnaden mellan elbil och vanlig.
– Servicekostnaderna kommer också att minska eftersom elmotorn innehåller betydligt färre delar.
Har man en gång fått smak för elbil så är det omöjligt att byta tillbaka till förbränningsmotor. Man är såld.

Tio i topp andel laddbara bilar

1. Norge (100 000 bilar)*
2. Sverige (22 500 bilar)
3. Nederländerna
4. Schweiz
5. Österrike
6. Frankrike
7. Belgien
8. Storbritannien
9. USA
10. Finland (2 000 bilar)
* I statistiken ingår både helelektriska bilar och laddbara hybrider.
I Finland finns 750 helelektriska bilar registrerade.
ANDRA LÄSER