VR vill ha vd med branschkunskap – och som kan finska

VR söker i första hand en vd med branschkunskap efter Lauri Sipponen, som fick sparken på måndagen. Det säger styrelseordförande Kjell Forsén. Enligt Forsén bör vd:n också kunna finska.

Lauri Sipponen hade gjort karriär inom dagligvaruhandeln. Enligt VR:s styrelseordförande är det en klar fördel om bolagets vd har kunskap från tågbranschen.
05.04.2022 14:31 UPPDATERAD 05.04.2022 16:25
Enligt VR:s styrelseordförande Kjell Forsén blir det ingen lätt uppgift att hitta en ny vd efter Lauri Sipponen, som blev uppsagd i måndags efter bara åtta månader på posten. Forsén räknar med att rekryteringen av Sipponens efterträdare kommer att ta flera månader.
– VR:s tågverksamhet är mycket mer komplex än folk i allmänhet tror. Därför är det en klar fördel om man kan och förstår branschen. Vill man hålla fast vid det kriteriet blir rekryteringen mycket svår. Antalet kandidater med tågkunskap är begränsat.
Lauri Sipponens bakgrund finns i detaljhandeln. Han var anställd av Lidl 2001–2019 varav de sista tio åren som landschef i Finland.
Men Forsén efterlyser inte bara branschkunskap. Han säger att det i praktiken skulle vara svårt med en vd som inte kan finska. Det gör att en rekrytering från utlandet är osannolik, såvida det inte handlar om en finskspråkig person bosatt i utlandet.
– I jobbet som vd på VR måste man behärska finska språket. VR har en stor personal och kontakterna med dem och fackets representanter är jätteviktiga och det sker på finska.

Utveckling under längre tid

Det var i måndags VR oväntat meddelade att Lauri Sipponen slutar, först att han säger upp sig, och senare i ett nytt pressmeddelande att han får sparken. Några orsaker till uppsägningen har bolaget inte angett och Sipponen själv har avböjt att kommentera saken.
Uppgifter till Helsingin Sanomat gör gällande att Sipponen till exempel den senaste tiden bett ministrar om klarare instruktioner kring hanteringen av kontakten med Rysslands järnvägsbolag, vilket man inom VR:s ledningsgrupp sett som en svaghet i hans ledarstil.
Enligt Kjell Forsén har man tillsammans med Sipponen kommit överens om att inte yppa några detaljer kring orsakerna till uppsägningen. Forsén säger dock att det inte handlar om några olagligheter.

Är den uppkomna situationen ett resultat av någon plötslig enskild händelse, eller har den utvecklats under en längre tid?

– Den har utvecklats under en längre tid, säger Forsén.

Vilka är VR:s utmaningar på kort och lång sikt och vilka uppgifter ska en ny vd ta sig an?

– Effekterna av coronapandemin påverkar fortfarande bolaget. När pandemin bröt ut minskade passagerarvolymerna med tiotals procent och vi har fortfarande inte nått upp till nivåerna före pandemiutbrottet. När pandemiläget tillåter gäller det att få folk ombord igen.
Enligt Forsén är VR:s sits tacksam på den här punkten eftersom framför allt ungdomen i dag är väldigt klimatmedveten och folk är beredda att åka tåg över långa sträckor där man tidigare hade tagit flyg.
Till VR:s möjligheter räknar Forsén köpet nyligen av buss- och tågoperatören Arriva Sverige, som är en stor aktör i Skåne och Stockholmsregionen.
– Sverige är en ytterst attraktiv marknad och nu gäller det att lyckas integrera Arriva Sveriges verksamhet på bästa sätt i VR. Trafiken i Sverige är konkurrensutsatt så nu gäller det för Arriva Sverige att ta hem kommande offerttävlingar. Om man inte vinner så för man en tynande tillvaro.

Det låter riskfyllt.

– Alla företagsköp innebär risker. Men vi är väldigt glada över affären och tror starkt på att den blir en bra hörnsten för VR. I och med att tågtrafiken i Finland blir allt mer konkurrensutsatt ger verksamheten i Sverige oss en möjlighet att lära oss hur man opererar på en konkurrensutsatt marknad.
Enligt Forsén är godstrafiken från Ryssland fortfarande viktig. I slutet av mars låg trafiken nere i några dagar på grund av att den ryska järnvägen fanns på Storbritanniens sanktionslista, dock inte på EU:s. Efter närmare utredning av brittiska myndigheter visade det sig att trafiken till Finland inte omfattas av de brittiska sanktionerna, och då återupptog VR trafiken igen.

Var avbrottet till skada för VR?

– Det var säkert till skada för VR:s rykte. Imagemässigt var det nog mycket illa.

Är det illa för VR att vara utan högsta chef i det här läget?

– Det är aldrig rätt ögonblick att byta vd och nu är det speciellt svårt. Men [tf vd:n] Topi Simola, som till vardags leder passagerartrafiken, kan hela VR inklusive transportsidan. Så VR är också med honom i ledningen i ytterst goda händer.
Enligt Talouselämä får Lauri Sipponen ett avgångsvederlag på 6 + 6 månader, vilket betyder 363 312 euro. Summan följer statens ersättningspolicy.

ANDRA LÄSER