Läppstiftseffekten får oss att handla smink och göra små estetiska ingrepp när en lågkonjunktur slår till

När ekonomin går sämre satsar många konsumenter på vardagslyx. Kosmetikbranschen rapporterar om rekordförsäljning år 2022. Samtidigt satsar fler finländare pengar på små estetiska ingrepp.

Då folk inte har råd att göra de riktigt stora investeringarna satsar de istället på sig själva, tror läkaren Karl-Johan Svedjeholm.
Frida Holmbergfrida.holmberg@ksfmedia.fi
23.03.2023 05:02 UPPDATERAD 23.03.2023 16:26
Vårsolens strålar sipprar in genom de stora fönstren i Plastic surgery centers klinik på Skillnadsgatan i Helsingfors och gör de vita väggarna ännu vitare. Det är högt till tak och den som stiger in i lokalen uppmanas lämna skorna i tamburen och sätta ner sig i en mjuk vit soffa.
Kliniken är ett ställe folk kommer till för att de vill satsa på och förnya sig själva. Den vita omgivningen ger intrycket av en tom duk redo för något nytt.
Karl-Johan Svedjeholm, som ursprungligen är hemma i norra Sverige, skyndar sig in i joggningsskor och en grå sportdräkt. Han är vd för företaget och har besökt en av deras andra kliniker.

ANDRA LÄSER