Egentligen är det inte frågan om en tunnel, det är frågan om två parallella tunnlar på 1,6 kilometer. Målet är att Sörnästunneln ska lätta på trafiken vid Fiskehamnens metrostation och vid köpcentret Redi.
– När staden har gjort upp planerna för åren 2020 och 2030 har de utgått ifrån att privatbilismen kommer att öka. Det är inte något som har ifrågasatts, snarare har det behandlats som ett faktum, säger Karin Krokfors som är professor i stadsplanering på Aalto-universitetet.
ANDRA LÄSER

Brott
Polisen går ut med nya detaljer om våldsbrottet i Borgå: ”Kunde ha slutat mycket värre” – en inblandad är minderårig
27.03.2023 12:40


Aktia
Aktias sista utpost i Västnyland finns nu i Karis – finns det en framtid för traditionella bankkontor?
27.03.2023 05:00

Helsingfors-Vanda flygplats
Priskrig på flygplatsen: Skattefria chokladägg är nästan dubbelt så dyra som samma ägg i matbutiken
27.03.2023 05:00
