Sörnästunneln ger De Gröna huvudbry – inte en satsning på ett bilcentrum, säger SFP

Med eller utan den tilltänkta Sörnästunneln kommer biltrafiken att öka i Helsingfors. Ett faktum, säger staden. En nödvändighet, säger SFP. Beklagligt, säger De Gröna. Väntat, säger professor.

De Gröna och Vänsterförbundet motsätter sig byggandet av Sörnästunneln. På bilden De Grönas Amanda Pasanen som säger att tunneln kommer betyda fler bilar i centrum.
04.11.2021 10:45
Egentligen är det inte frågan om en tunnel, det är frågan om två parallella tunnlar på 1,6 kilometer. Målet är att Sörnästunneln ska lätta på trafiken vid Fiskehamnens metrostation och vid köpcentret Redi.
– När staden har gjort upp planerna för åren 2020 och 2030 har de utgått ifrån att privatbilismen kommer att öka. Det är inte något som har ifrågasatts, snarare har det behandlats som ett faktum, säger Karin Krokfors som är professor i stadsplanering på Aalto-universitetet.

ANDRA LÄSER