VR börjar köra stadsbussar och pendeltåg i Sverige

Statens järnvägsbolag VR Group köper en svensk buss- och tågoperatör. Sådana här möjligheter dyker inte upp ofta, säger vd Lauri Sipponen.

VR förbereder sig på ökad konkurrens i Finland genom att expandera till Sverige. "VR måste trygga sin konkurrenskraft", säger vd Lauri Sipponen. Arkivbild.
Fredrik Häggman
24.03.2022 11:00 UPPDATERAD 25.03.2022 09:21
VR Group expanderar till Sverige genom en stor företagsaffär. Bolaget meddelar på torsdagsmorgonen att man köper upp buss- och tågoperatören Arriva Sverige, ett svenskt dotterbolag till den internationella Arriva-koncernen.
Det är inte något litet tillskott. Arriva är den tredje största tågoperatören och fjärde största bussoperatören i Sverige, och har drygt 3 800 anställda. Bolaget är operatör för bland annat de skånska Pågatågen och Saltsjöbanan mellan Slussen och Saltsjöbaden.

Arriva

Arriva Sverige är ett svenskt trafikföretag som hör till den internationella Arriva-koncernen, som i sin tur ägs av Deutsche Bahn. Bolaget hade en omsättning på 300 miljoner euro i fjol, vilket är närmare hälften av VR:s dito.
Arriva är verksamt bland annat inom buss- och spårvagnstrafiken i Stockholm samt inom pendeltågstrafik i södra Sverige, Stockholm och Östergötland. Bolaget är operatör för till exempel de skånska Pågatågen och Saltsjöbanan mellan Slussen och Saltsjöbaden.
Bolaget är den tredje största tågoperatören och fjärde största bussoperatören i Sverige, och har ungefär 3 800 anställda.

Lägger äggen i flera korgar

Köpet ska ses i ljuset av att VR:s monopol på den finska rälsburna persontrafiken bröts för ett år sedan. VR måste förbereda sig på ökad konkurens genom att bredda verksamheten, säger vd Lauri Sipponen på förmiddagens presskonferens.
– Den finska verksamheten är fortfarande central i vår strategi, och vi kommer fortfarande att ha en stark position på vår hemmamarknad. Men tillväxtmöjligheterna är begränsade i Finland, samtidigt som den svenska marknaden växer kraftigt, säger Sipponen och tillägger att en sådan här chans inte dyker upp ofta.
Topi Simola som är chef för VR:s passagerartrafik förtydligar. Det är lättare att få in en fot i de svenska upphandlingarna av buss- och tågtrafik om man har ett svenskt dotterbolag än om man försöker delta som utländsk aktör i enskilda upphandlingsrundor.
Bara i år hålls ett tiotal upphandlingar i samma storleksklass som då Helsingfors regiontrafik upphandlade pendeltågen för två år sedan, säger Simola.
Tillväxten i Sverige beror både på befolkningsökning och urbanisering och på att den offentliga finansieringen av trafiken växer, enligt VR.
Vd Sipponen säger att VR ser Norden som ett enda område. Men huruvida bolaget har planer på liknande företagsköp i Danmark eller Norge vill han inte avslöja i det här skedet.

Reapris

Parterna har kommit överens om att inte avslöja köpesumman. Men Topi Simola säger att priset som VR betalade var måttligt, trots att Arriva Sveriges omsättning var nästan hälften så hög som VR-koncernens.
– För att få något att jämföra med kan jag säga att vi betalar mer i underhåll av lokomotiv och vagnar per år.

Och hur mycket är det?

– Bara på passagerartågen lägger vi ungefär 100 miljoner euro per år.
Arriva Sverige har redovisat årliga förluster mellan fyra och sex miljoner euro under de senaste fem åren.

Satsar på elbussar

Ytterligare en målsättning med köpet är att försnabba elektrifieringen av den svenska busstrafiken, med hjälp av den kunskap om elektrifiering som man samlat på sig i i Finland.
– Finland ligger i framkant då det gäller elektrifiering av lokaltrafiken. Vårt dotterbolag Pohjolan Liikenne har inte köpt en dieselbuss sedan 2018, säger Topi Simola.
Av Pohjolan Liikennes 550 bussar är 185 eldrivna i dagsläget. Andelen elbussar i Arriva Sveriges flotta beskrivs som mycket mer måttlig, vilket betyder att satsningen kommer att innebära stora investeringar. Storleken på dessa avslöjas inte.
VR är Finlands näst största aktör inom kollektivtrafiken. Utöver Pohjolan Liikenne har VR också ansvar för Tammerfors spårvagnstrafik och för pendeltågen i både Helsingfors och Tammerfors.
Köpet är tänkt att genomföras i början av juli, förutsatt att alla villkor uppfylls. Arrivakoncernen ägs av tyska Deutsche Bahn, och affären kräver godkännande av både Tysklands digitaliserings- och trafikministerium och Deutsche Bahns styrelse.

Rättelse 25.3.2022: Tidigare stod det felaktigt att Arriva har gjort förluster mellan 3 000 och 30 000 de senaste åren. Förlusterna under dessa år uppgår till mellan 4 och 24 miljoner euro, med undantag för 2017 då bolaget gjorde en vinst på 2 miljoner.

ANDRA LÄSER